Pressinbjudan: Hur står sig Göteborgsregionens företag inom AR/VR?

Business Region Göteborg har tillsammans med Visual Arena har gjort en kartläggning av företagen som arbetar inom augmented reality och virtual reality i Göteborgsregionen. Rapportstudien visar att vi har ett kluster av över 100 företag som är verksamma inom AR/VR och drivande industrier är Life Science, Automotive & Engineering. I studien beskrivs ekosystemet och de senaste trenderna inom detta område.

Studien presenteras under ett frukostseminarium där du kan lära dig mer och träffa några av gruppens företrädare.

Vad är AR och VR?
AR - Augmented Reality är en levande eller komponerad vy av en fysisk, verklig miljö som överlagts med virtuella element.

VR - Virtual Reality ersätter den fysiska världens upplevelser som ljus, ljud, smak, beröring och till och med dofter med datorgenererade upplevelser.
AR/VR är det mänskliga gränssnittet till de senaste tekniska trenderna, såsom IoT, Security, AI och Sensor networks.

Presentation av kartläggningen av Johan Hogsved, Haw & Co och några utvalda AR/VR-företag från Västsveriges kluster.

Datum och tid: 19 februari, 8:00

Plats: Visual Arena, Lindholmspiren 5, Göteborg

Frukost: 08:00-08:30

Presentation av studien och några aktörer från ekosystemet:  08:30-10: 00

Anmälan till: Erik.Behm@businessregion.se, 031- 367 61 55

Erik Behm, Area & Investment Manager ICT, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 55, mail: Erik.Behm@businessregion.se
Bengt Kjellin, presschef, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 64, mail: bengt.kjellin@businessregion.se

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.

Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser6.3.2020 11:40:52 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.