PRESSINBJUDAN: IKEA och Helsingborgs stad skapar framtidens hållbara stad i unikt samarbete

Välkommen till en digital pressträff med IKEA Sverige och Helsingborgs stad där samarbetet inför och under den internationella stadsmässan H22 City Expo presenteras.

IKEA Sverige och Helsingborgs stad bjuder in till pressträff för att presentera sitt samarbete inför och under stadsmässan H22 City Expo. En del av satsningen är "The Garden". Illustration: Inter IKEA Systems B.V.

För första gången någonsin inleder IKEA ett flerårigt samarbete med en hel stad. Därmed blir Helsingborg och H22 en testbädd för satsningar som syftar till att göra livet i staden och i hemmet mer hälsosamt, bättre och mer hållbart för människor, samhället och planeten i stort.

Stadsdelarna Drottninghög, Fredriksdalsskogen samt Oceanhamnen står i fokus för samarbetet som bland annat omfattar.

• Att i stadsdelen Drottninghög tillsammans med invånarna skapa mötesplatserna ”The Kitchen”, ”The Garden” och ”The Market”.
  • Att i Fredriksdalsskogen utforska framtidens hållbara samhälle.
  • Att i Oceanhamnen utforska framtidens hem, handel och lokala produktion – detta med fokus på återbruk.

Datum:
Torsdagen den 11 februari

Tid: Klockan 13:00.

Plats: Zoom via länken https://us02web.zoom.us/j/86245688243

Du kan ringa in : +46 8 5016 3827 Mötes-ID: 862 4568 8243

Eller vara med via skype: https://us02web.zoom.us/skype/86245688243

Du kan följa pressträffen på din dator direkt via webben. Om du istället vill följa sändningen via din mobiltelefon behöver du ladda ner appen Zoom.

Enskilda intervjuer med medverkande bokas via maria.ploberg@helsingborg.se senast den 9 februari.

Medverkande:
Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande Helsingborg
Jan Björklund (S), oppositionsråd Helsingborg
Soraya Axelsson, projektchef H22
Fredrik Håkansson Lundh, Area Manager, IKEA Sverige
Marcus Engman, Chief Creative Officer, Ingka Group

Syftet med H22 är utveckla morgondagens lösningar för en ökad livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad. Den 30 maj – 3 juli, 2022 bjuds världen till Helsingborg för att ta del av stadens samhällslösningar under stadsmässan H22 City Expo.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA kollektionen LOKALT, ett samarbete med sociala entreprenörer som skapar försörjningsmöjligheter.22.4.2021 09:00:03 CEST | Pressmeddelande

IKEA har under flera år arbetat med sociala entreprenörer och skapat en bättre vardag med möjlighet till arbetstillfällen på lång sikt och försörjning för utsatta grupper. För kollektionen LOKALT kontaktade IKEA formgivare i Jordanien, Thailand och Indien och skapade tillsammans med sociala företag LOKALT – ett modernt traditionellt hantverk inspirerat av lokala traditioner.