PRESSINBJUDAN: IKEA och Helsingborgs stad skapar framtidens hållbara stad i unikt samarbete

Välkommen till en digital pressträff med IKEA Sverige och Helsingborgs stad där samarbetet inför och under den internationella stadsmässan H22 City Expo presenteras.

IKEA Sverige och Helsingborgs stad bjuder in till pressträff för att presentera sitt samarbete inför och under stadsmässan H22 City Expo. En del av satsningen är "The Garden". Illustration: Inter IKEA Systems B.V.

För första gången någonsin inleder IKEA ett flerårigt samarbete med en hel stad. Därmed blir Helsingborg och H22 en testbädd för satsningar som syftar till att göra livet i staden och i hemmet mer hälsosamt, bättre och mer hållbart för människor, samhället och planeten i stort.

Stadsdelarna Drottninghög, Fredriksdalsskogen samt Oceanhamnen står i fokus för samarbetet som bland annat omfattar.

• Att i stadsdelen Drottninghög tillsammans med invånarna skapa mötesplatserna ”The Kitchen”, ”The Garden” och ”The Market”.
  • Att i Fredriksdalsskogen utforska framtidens hållbara samhälle.
  • Att i Oceanhamnen utforska framtidens hem, handel och lokala produktion – detta med fokus på återbruk.

Datum:
Torsdagen den 11 februari

Tid: Klockan 13:00.

Plats: Zoom via länken https://us02web.zoom.us/j/86245688243

Du kan ringa in : +46 8 5016 3827 Mötes-ID: 862 4568 8243

Eller vara med via skype: https://us02web.zoom.us/skype/86245688243

Du kan följa pressträffen på din dator direkt via webben. Om du istället vill följa sändningen via din mobiltelefon behöver du ladda ner appen Zoom.

Enskilda intervjuer med medverkande bokas via maria.ploberg@helsingborg.se senast den 9 februari.

Medverkande:
Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande Helsingborg
Jan Björklund (S), oppositionsråd Helsingborg
Soraya Axelsson, projektchef H22
Fredrik Håkansson Lundh, Area Manager, IKEA Sverige
Marcus Engman, Chief Creative Officer, Ingka Group

Syftet med H22 är utveckla morgondagens lösningar för en ökad livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad. Den 30 maj – 3 juli, 2022 bjuds världen till Helsingborg för att ta del av stadens samhällslösningar under stadsmässan H22 City Expo.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CETPressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CETPressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021

Ingka-koncernen överträffar mål: Producerar mer förnybar el än vad som används i egna verksamheten29.1.2021 08:39:37 CETPressmeddelande

Under ett utmanande år, då livet hemma varit viktigare än någonsin, har Ingka-koncernen* fokuserat på att stötta samhället och partners längs hela sin värdekedja och nå de med störst behov. Trots utmaningarna fortsätter Ingka att leverera på sina hållbarhetsmål och samtidigt leverera ett starkt resultat – något som möjliggör fortsatta investeringar. Ingka-koncernens Annual Summary & Sustainability Report för verksamhetsåret 2020 visar även att Ingka för första gången producerat mer förnybar energi än vad koncernen förbrukat i egna verksamheten.