Pressinbjudan: IKEA skördar sin första cirkulära sallad

Mer än en fjärdedel av jordens koldioxidutsläpp kommer idag från livsmedel. För en mer hållbar framtid behöver livsmedelsindustrin ställa om och hitta nya innovativa lösningar. Det krävs också nya lösningar på cirkulära kretslopp där överblivna resurser tas om hand.

Onsdagen den 27 mars 2019 skördar och serverar IKEA för första gången sin egenodlade sallad i Malmö. Inuti vad som ser ut som en traditionell fraktcontainer gömmer sig en högteknologisk odling med 3 600 salladsplantor på 30 kvadratmeter, där IKEA och samarbetspartnern Bonbio samlar lärdomar om hur man kan servera mer hållbart odlad mat. Odlingen får sin näring från återvunnet organiskt avfall, vilket gör odlingen cirkulär.

Var?

IKEA Malmö, Kulthusgatan 1. Odlingscontainern står till vänster om entrén.

När?

Onsdag 27 mars 2019

Första skörden kommer att vara kl. 10.00.

Det kommer finnas möjlighet att besöka containern mellan kl. 10.00-12.00

Intervjumöjligheter?

Det kommer finnas ett flertal intervjupersoner tillgängliga, bland annat:

• Ann Holster, ansvarig för IKEA Sveriges restaurangverksamhet
  • Catarina Englund, innovationsansvarig inom hållbarhet
  • Fredrik Olrog, VD Bonbio, experter på cirkulär odling
  • Beatrix Alsanius, professor i trädgårdsvetenskap vid SLU Alnarp med stor kunskap hydroponisk och urban odling

Vänligen föranmäl eventuella intervjuönskemål.

Frågor?

Vänligen kontakta Felix Östman, IKEA Sverige

felix.oestman@ikea.com eller 070-971 83 69.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.