PRESSINBJUDAN: Ingenjörerna vid Power Grids samtalar idag (13/4) med energiministern om elektrifieringen

INBJUDAN. Sveriges Ingenjörer vid Hitachi ABB Power Grids bjuder in till webbinarium med företagsledningen och ledande företrädare för akademi och politik om möjligheterna för Sverige och Power Grids i omställningen mot framtidens eldistribution.

Förnybar energi och elektrifiering är en av förutsättningarna för att kunna dra ner på utsläppen av växthusgaser och genomföra en grön omställning.

Sverige har goda förutsättningar att klara omställningen bland annat tack vare Hitachi ABB Power Grids i Ludvika/Västerås, ett av världens mest framstående och innovativa företag på kraftdistributionsteknik. Men en eldistribution med många olika energikällor som levererar beroende på årstider, väder och annat kräver en eldistribution som lever upp till andra krav än dagens.

I ett direktsänt webbinarium samlas ledande företrädare för industri, akademi och politik i ett samtal om Sveriges möjligheter att vara ledande i arbetet med den globala gröna omställningen. Och vad som krävs för att driva på utvecklingen.

Webbinariet arrangeras av Sveriges Ingenjörer Hitachi ABB Powergrids och Sveriges Ingenjörer centralt.

VAD? Webbinarum - Kraften i den gröna omställningen

NÄR? Tisdagen 13/4, kl. 12:30-13:30

MEDVERKANDE?

• Anders Ygemanenergi-och digitaliseringsminister
  • Jenny LarssonVD Hitachi ABB Power Grids Sverige
  • Ola Alteråkanslichef Klimatpolitiska rådet
  • Tomas Kåbergerprofessor förnybar energi vid Chalmers/f.d. generaldirektör för Energimyndigheten
  • Lina Bertling Tjernbergprofessor i elkraftnät vid KTH
  • Peter Larsson, seniorrådgivare Sveriges Ingenjörer
  • lokalfackliga företrädare, Sveriges Ingenjörer vid Hitachi ABB Powergrids

HUR? Läs mer och anmäl via denna länk: https://www.anpdm.com/public/event/RegistrationForm/4244514672414358467440

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.