SIDA

Pressinbjudan: Invigning av reningsverket i Kaliningrad 7 juni

Utsläppen av orenat avloppsvatten kring Östersjön har under långt varit omfattande. Åren efter Sovjetunionens upplösning inleddes arbetet med att minska utsläppen från Ryssland, Polen och de baltiska staterna. Östersjöstaternas samarbetsorganisation HELCOM identifierade 160 så kallade Hot Spots, platser från vilka utsläppen var särskilt allvarliga, och som skulle åtgärdas.

En av dessa var Kaliningrad i Ryssland med 450 000 invånare anslutna till avloppsnätet via ett reningsverk från 1920-talet. Den 7 juni invigs det nya reningsverket, som kommer att betyda stora förbättringar för vattenkvaliteten i sydöstra Östersjön.

Från Sverige medverkar ambassadör Peter Ericson och från Sida Elsa Håstad, chef för avdelningen Europa och Latinamerika.

Program för invigning av vattenreningsverket i Kaliningrad

Onsdagen den 7 juni 2017

Kl. 14.00-14.45, Transport från Radisson Hotell till avloppsreningsverket

Kl. 15.00-15.30, Inledande presentation av direktören för va-bolaget A.N. Ivasckenko och därefter rundvandring på reningsverket

Kl. 15.30-16.00,Välkomsttal/högtidstal av: A.A. Alikhanov, Guvernör för Kaliningrad regionen, A.V Tsybulsky, Vice minister, ministeriet för ekonomisk utveckling, Vigaudas Usackas, EU’s ambassadör för Ryssland, Peter Ericson, Sveriges ambassadör för Ryssland

Kl. 16.00-16.30, invigningsceremoni med bandklippning och symbolisk trädplantering

Kl. 16.30, Presskonferens med guvernören, viceministern och ambassadörerna presskonferens

Anmälan: Elena Lebedeva, Head of the Department for European Programmes and Economic Relations, Agency for International affairs and Regional Cooperation Government of the Kaliningrad region. Mailadresse.lebedeva@gov39.ru Tel: +7 4012- 599 089

Språk: ryska med översättning till engelska

För frågor om Sidas engagemang i avloppsreningsverket Kaliningrad, ring Sidas presstjänst 08-698 54 37 eller maila på press@sida.se

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

SIDA

08-698 50 00http://www.sida.se

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (http://sida.se/)

Följ SIDA

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från SIDA

Sida ökar stödet till utbildning med 600 miljoner kronor2.2.2018 08:00Pressmeddelande

Att barn får gå i skolan är en rättighet men också ett av de viktigaste verktygen för att lyfta upp människor ur fattigdom. Därför ökar nu Sida sitt stöd med ytterligare 600 miljoner kronor till en gemensam utbildningsfond för barns skolgång Global Partnership for Education, GPE. Det ttotala stödet till GPE uppgår därmed till drygt en miljard kronor för perioden 2018–2020. - Sida bidrar genom fonden till att barn i 65 länder får tillgång till utbildning, och det är de fattigaste och mest utsatta barnen och barn i sköra stater och länder som drabbats av konflikt som prioriteras, säger Cecilia Scharp, chef på Sidas avdelning för internationella organisationer och tematiskt stöd på plats i Dakar.

24 nya internationella samarbeten vill utveckla lokal demokrati18.12.2017 07:00Pressmeddelande

Borlänge och Lodwar i Kenya ska samarbeta för att skapa demokratisk inkludering för somaliska flyktingar i båda kommunerna för att hantera en aktuell global utmaning. Göteborg och Nelson Mandela Bay i Sydafrika vill öka ungas delaktighet i stadsutveckling. Växjö och JB Marks i Sydafrika vill utveckla sätt att implementera Agenda 2030 i sina kommuner medan Robertsfors och Machakos i Kenya vill utveckla bättre styrmetoder för jämställdhet och skapa mer jämlika samhällen.Totalt får 24 nya projekt finansiellt stöd för att utveckla och stärka lokal demokrati inom utvecklingssamarbetet.

Sida och Världsbanken i banbrytande satsning11.12.2017 06:00Pressmeddelande

För två år sedan lovade världens ledare att utrota fattigdomen till år 2030. För att lyckas med det behövs vägar, hamnar, elnät, telekom. Infrastruktur är en förutsättning för att lyfta människor ur fattigdom. Men det enorma kapital som krävs finns inte i det traditionella biståndet – de privata investerarna måste in. Därför går nu Sida in i en banbrytande satsning tillsammans med Världsbankens organ för privata investeringar, IFC.

Pressinbjudan Development Talks: Den globala utbildningskrisen; När skolan inte ger kunskap7.12.2017 11:56Pressmeddelande

Utbildning är en viktig förutsättning för att ta sig upp ur fattigdom, få ett arbete med inkomst och ett liv med fler valmöjligheter. Men skolgång ger inga garantier. För trots att allt fler barn – och särskilt flickor – sedan millennieskiftet går i skolan återstår stora utmaningar: Lärare utan lärarutbildning, dåliga läromedel eller inga alls, alltför stora skolklasser och undervisning på annat språk än hemspråket. För ett stort antal flyktingbarn blir utmaningarna ännu större med en avbruten eller osammanhängande skolgång. 263 miljoner barn och ungdomar går inte i skolan alls. Att inte ha fått nödvändiga kunskaper och färdigheter innebär stora problem både för individen och för samhället i stort – och i förlängningen att uppfylla de Globala målen eftersom utbildning är centralt för att dessa ska kunna nås. Var: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm När: Måndagen den 11 december 2017, Tid: 09.00 – 12.00, registrering från kl. 08.30 Anmälan: kontakta presstjänsten på press@sida.se eller t