Pressinbjudan: Invigning av reningsverket i Kaliningrad 7 juni

Utsläppen av orenat avloppsvatten kring Östersjön har under långt varit omfattande. Åren efter Sovjetunionens upplösning inleddes arbetet med att minska utsläppen från Ryssland, Polen och de baltiska staterna. Östersjöstaternas samarbetsorganisation HELCOM identifierade 160 så kallade Hot Spots, platser från vilka utsläppen var särskilt allvarliga, och som skulle åtgärdas.

En av dessa var Kaliningrad i Ryssland med 450 000 invånare anslutna till avloppsnätet via ett reningsverk från 1920-talet. Den 7 juni invigs det nya reningsverket, som kommer att betyda stora förbättringar för vattenkvaliteten i sydöstra Östersjön.

Från Sverige medverkar ambassadör Peter Ericson och från Sida Elsa Håstad, chef för avdelningen Europa och Latinamerika.

Program för invigning av vattenreningsverket i Kaliningrad

Onsdagen den 7 juni 2017

Kl. 14.00-14.45, Transport från Radisson Hotell till avloppsreningsverket

Kl. 15.00-15.30, Inledande presentation av direktören för va-bolaget A.N. Ivasckenko och därefter rundvandring på reningsverket

Kl. 15.30-16.00,Välkomsttal/högtidstal av: A.A. Alikhanov, Guvernör för Kaliningrad regionen, A.V Tsybulsky, Vice minister, ministeriet för ekonomisk utveckling, Vigaudas Usackas, EU’s ambassadör för Ryssland, Peter Ericson, Sveriges ambassadör för Ryssland

Kl. 16.00-16.30, invigningsceremoni med bandklippning och symbolisk trädplantering

Kl. 16.30, Presskonferens med guvernören, viceministern och ambassadörerna presskonferens

Anmälan: Elena Lebedeva, Head of the Department for European Programmes and Economic Relations, Agency for International affairs and Regional Cooperation Government of the Kaliningrad region. Mailadresse.lebedeva@gov39.ru Tel: +7 4012- 599 089

Språk: ryska med översättning till engelska

För frågor om Sidas engagemang i avloppsreningsverket Kaliningrad, ring Sidas presstjänst 08-698 54 37 eller maila på press@sida.se

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Pressinbjudan: Stockholm Internet Forum, SIF19: Det krympande demokratiska utrymmet online - mobilisering för ett fritt, öppet och säkert internet10.5.2019 14:42:54 CESTPressinbjudan

Sedan ett antal år tillbaka har det demokratiska utrymmet online krympt och läget är både allvarligt och akut. Repressiva åtgärder har ökat mot det civila samhället, journalister, minoriteter och andra förändringsaktörer. Vi står vid ett vägskäl; ska internet ska vara en tillgång för att stärka demokratin – eller ska det tillåtas vara ett verktyg för att begränsa och krympa det demokratiska utrymmet. Färdriktningen sätt nu och frågorna är många: Hur ska vi kunna garantera ett fritt, öppet och säkert internet? Hur gör vi för att fler människor, särskilt kvinnor, får tillgång till internet? Hur ser ansvaret ut? Går det att stärka ansvarsutkrävandet för brott mot de mänskliga rättigheterna online? Dessa frågor kommer att diskuteras på Stockholm Internet Forum, SIF19, som arrangeras för sjätte gången. Under två dagar kommer 500 nätaktivister, journalister och andra demokratiföreträdare från närmare 100 länder att diskutera internets roll som positiv kraft för utveckling och demokrati och h

Stora förväntningar på nytt globalt nätverk för hållbara investeringar15.4.2019 21:00:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 15 april 2019, presenteras nätverket Global Investors for Sustainable Development, GISD. Världen behöver investeringar på 90 biljoner dollar (alltså 90 följt av tolv nollor) för att kunna nå målen i Agenda 2030. Det är också viktigt för investerarna att se hållbara möjligheter att placera pengar, samt att använda de 17 globala målen för att identifiera hållbarhetsrisker. Därför presenterar FN det nya nätverket, som bland annat inspirerats av det svenska nätverket Swedish Investors for Sustainable Development SISD.

Sida ger stöd till cyklondrabbade i Moçambique, Malawi och Zimbabwe26.3.2019 18:38:47 CETPressmeddelande

Hjälpbehoven är enorma efter cyklonen Idais framfart där stora landområden har lagts under vatten, förstört byggnader och raserat infrastruktur. Katastrofen har krävt ett stort antal människoliv, många saknas fortfarande och hundratusentals har blivit hemlösa. Sida ger nu snabba stöd till både koordinering av hjälpinsatser och till akuta insatser för drabbade. Sida ger också stöd till den svåra torkan som samtidigt pågår i västra Zimbabwe med nära 3 miljoner mycket svårt undernärda.

Pressinbjudan: Ingen ska lämnas utanför – men hur? Seminarium om funktionsnedsättning i biståndet25.3.2019 13:36:53 CETPressinbjudan

I dag lever en miljard människor med någon form av funktionsnedsättning, enligt FN:s utvecklingsprogram. Att ingen ska lämnas utanför och att mänskliga rättigheter ska respekteras är en central fråga. De globala hållbarhetsmålen Agenda 2030 är tydliga med att personer med funktionsnedsättning inkluderas. Svenskt bistånd ska nå de allra fattigaste och mest marginaliserade genom att utgå från deras perspektiv. Men hur gör vi det? Och vad händer om vi inte gör det? När: torsdag 28 mars, 2019 Tid: 09:30 – 12:00 (Registrering från kl. 09:00) Plats: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm Arrangörer: Sida, MyRight och Myndigheten för delaktighet Det finns ett tydligt samband mellan fattigdom, utveckling och funktionsnedsättning. Människor med funktionsnedsättningar löper större risk att bli fattiga – samtidigt som fattigdom kan leda till en ökad risk för funktionsnedsättning. I flera samhällen tillhör personer med funktionsnedsättning de mest stigmatiserade, diskriminerade och marginaliserade gru