Pressinbjudan: Invigning av reningsverket i Kaliningrad 7 juni

Utsläppen av orenat avloppsvatten kring Östersjön har under långt varit omfattande. Åren efter Sovjetunionens upplösning inleddes arbetet med att minska utsläppen från Ryssland, Polen och de baltiska staterna. Östersjöstaternas samarbetsorganisation HELCOM identifierade 160 så kallade Hot Spots, platser från vilka utsläppen var särskilt allvarliga, och som skulle åtgärdas.

En av dessa var Kaliningrad i Ryssland med 450 000 invånare anslutna till avloppsnätet via ett reningsverk från 1920-talet. Den 7 juni invigs det nya reningsverket, som kommer att betyda stora förbättringar för vattenkvaliteten i sydöstra Östersjön.

Från Sverige medverkar ambassadör Peter Ericson och från Sida Elsa Håstad, chef för avdelningen Europa och Latinamerika.

Program för invigning av vattenreningsverket i Kaliningrad

Onsdagen den 7 juni 2017

Kl. 14.00-14.45, Transport från Radisson Hotell till avloppsreningsverket

Kl. 15.00-15.30, Inledande presentation av direktören för va-bolaget A.N. Ivasckenko och därefter rundvandring på reningsverket

Kl. 15.30-16.00,Välkomsttal/högtidstal av: A.A. Alikhanov, Guvernör för Kaliningrad regionen, A.V Tsybulsky, Vice minister, ministeriet för ekonomisk utveckling, Vigaudas Usackas, EU’s ambassadör för Ryssland, Peter Ericson, Sveriges ambassadör för Ryssland

Kl. 16.00-16.30, invigningsceremoni med bandklippning och symbolisk trädplantering

Kl. 16.30, Presskonferens med guvernören, viceministern och ambassadörerna presskonferens

Anmälan: Elena Lebedeva, Head of the Department for European Programmes and Economic Relations, Agency for International affairs and Regional Cooperation Government of the Kaliningrad region. Mailadresse.lebedeva@gov39.ru Tel: +7 4012- 599 089

Språk: ryska med översättning till engelska

För frågor om Sidas engagemang i avloppsreningsverket Kaliningrad, ring Sidas presstjänst 08-698 54 37 eller maila på press@sida.se

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Pressinbjudan: Stockholm Tax Conference – Skatt som en nyckel till utveckling17.5.2018 13:35Pressmeddelande

Skatter bygger välfärdssamhällen och bidrar till utveckling och fattigdomsminskning och det krävs minst 15% av ett lands BNP i skatteintäkter för att skapa grundläggande infrastruktur, hälsovård och skolor. Men det globala skattebortfallet är stort, uppskattningsvis mellan 100 och 240 miljarder USD enligt OECD. Många av världens länder behöver hitta lösningar och utveckla myndigheternas sätt att ta in, förvalta och fördela skatt. Sida anordnar tillsammans med Skatteverket och på uppdrag av regeringen Stockholm Tax Conference med deltagare från omkring 160 länder för att öka kunskapen om hur en effektiv och välfungerande skatteförvaltning kan byggas upp och hur skatt kan bidra till att nå de globala målen för hållbar utveckling.

Nya Sida-stöd till Rohingya-flyktingar inför kraftiga monsunregn3.5.2018 10:50Pressmeddelande

I höstas flydde uppemot 700 000 rohingyer till Bangladesh, men risken stor att flyktinglägren inte kan stå emot kommande monsunregn. Träd och rotsystem som stoppade jorderosion och jordskred har huggits ner för att göra plats för de många flyktingarna och riskerna är nu stora inför den kommande monsunens kraftiga regn och vindar. Biståndsmyndigheten Sida ger nu 50 miljoner kronor i stöd, utöver de 200 miljoner som Sverige bidragit med sedan hösten 2017, till att förbättra och förstärka de nödboenden som flyktingarna bor i men också till gasolkök för att minska behovet av ved.

Rekordstort humanitärt stöd från Sida till växande antal flyktingar2.4.2018 10:00Pressmeddelande

Den humanitära situationen i världen förvärras då allt fler människor drabbas av krig, konflikt och naturkatastrofer. I dag är drygt 128 miljoner människor beroende av humanitärt stöd men bara hälften av hjälpbehoven är finansierade. För att kunna agera snabbt och möta de växande behoven har biståndsmyndigheten Sida en rekordstor budget på drygt fyra miljarder att fördela till 30 olika kriser. En stor del betalas ut nu i början på året.