Pressinbjudan: Invigning av reningsverket i Kaliningrad 7 juni

Utsläppen av orenat avloppsvatten kring Östersjön har under långt varit omfattande. Åren efter Sovjetunionens upplösning inleddes arbetet med att minska utsläppen från Ryssland, Polen och de baltiska staterna. Östersjöstaternas samarbetsorganisation HELCOM identifierade 160 så kallade Hot Spots, platser från vilka utsläppen var särskilt allvarliga, och som skulle åtgärdas.

En av dessa var Kaliningrad i Ryssland med 450 000 invånare anslutna till avloppsnätet via ett reningsverk från 1920-talet. Den 7 juni invigs det nya reningsverket, som kommer att betyda stora förbättringar för vattenkvaliteten i sydöstra Östersjön.

Från Sverige medverkar ambassadör Peter Ericson och från Sida Elsa Håstad, chef för avdelningen Europa och Latinamerika.

Program för invigning av vattenreningsverket i Kaliningrad

Onsdagen den 7 juni 2017

Kl. 14.00-14.45, Transport från Radisson Hotell till avloppsreningsverket

Kl. 15.00-15.30, Inledande presentation av direktören för va-bolaget A.N. Ivasckenko och därefter rundvandring på reningsverket

Kl. 15.30-16.00,Välkomsttal/högtidstal av: A.A. Alikhanov, Guvernör för Kaliningrad regionen, A.V Tsybulsky, Vice minister, ministeriet för ekonomisk utveckling, Vigaudas Usackas, EU’s ambassadör för Ryssland, Peter Ericson, Sveriges ambassadör för Ryssland

Kl. 16.00-16.30, invigningsceremoni med bandklippning och symbolisk trädplantering

Kl. 16.30, Presskonferens med guvernören, viceministern och ambassadörerna presskonferens

Anmälan: Elena Lebedeva, Head of the Department for European Programmes and Economic Relations, Agency for International affairs and Regional Cooperation Government of the Kaliningrad region. Mailadresse.lebedeva@gov39.ru Tel: +7 4012- 599 089

Språk: ryska med översättning till engelska

För frågor om Sidas engagemang i avloppsreningsverket Kaliningrad, ring Sidas presstjänst 08-698 54 37 eller maila på press@sida.se

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Forskning på hållbar utveckling visar vägen mot de globala målen10.12.2018 16:24Pressmeddelande

Hur kan fattiga länder göra för att hantera ett förändrat klimat och miljö? Många av världens låginkomstländer ligger i de geografiska regioner som påverkas mest av en ökad temperatur, med torka, översvämningar och extremväder. Nu får femton forskningsprojekt dela på omkring 82 miljoner kronor för att kunna forska om klimatanpassning och resiliens, alltså olika systems förmåga att återhämta sig, hantera förändringar och fortsätta utvecklas.

Gammal teknik ger nytt liv till ökenmark med stöd från Sida23.11.2018 07:30Pressmeddelande

Med traditionella tekniker där varje droppe regn tas tillvara har förtorkade och övergivna åkermarker i Burkina Faso odlats upp på nytt. Bonden Yacouba Sawadogo får Right Livelihood-priset för sitt arbete med att sprida kunskapen om de gamla metoderna, som kan få skog att växa i Saharas utkanter. Nu ger Sida 200 miljoner till ett projekt där den traditionella tekniken ska användas i stor skala för att få ökenmark i Burkina Faso att grönska och ge mat.

Pressinbjudan: Vad händer i Guatemala? – Samtal med årets Right Livelihood-pristagare och ILAC19.11.2018 14:15Pressinbjudan

Sida bjuder in till samtal med årets Right Livelihood-pristagare Iván Velásquez, chef för FN:s internationella kommitté mot straffrihet i Guatemala (CICIG) och Thelma Aldana, tills nyligen Guatemalas riksåklagare. Iván Velásquez och Thelma Aldana har genom det historiskt unika samarbetet mellan en nationell åklagarmyndighet och en internationell FN-kommission varit mycket framgångsrika i arbetet mot korruption, något som också stärkt allmänhetens förtroende för statliga institutioner. Över 300 fällande domar har avkunnats och ett 60-tal kriminella nätverk identifierats. Rhodri Williams, Senior Legal Expert vid the International Legal Assistance Consortium (ILAC), inleder med att presentera ILACs nyutkomna rapport om rättsstaten i Guatemalas enorma utmaningar. Datum: fredag 23 november 2018 Tid: 10:30 – 12:00 Plats: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm Anmälan: Kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55 eller maila till press@sida.se Iván Velásquez och Thelma Aldana besöker nu Sverige för