Pressinbjudan: Konjunkturseminarium med Dennis Nobelius

Mattas konjunkturen av nu? Vad händer på arbetsmarknaden? Kommer det byggas mindre nästa år? Välkommen till Business Region Göteborgs konjunkturseminarium måndagen den 3 december.

Business Region Göteborg arrangerar sina konjunkturseminarier två gånger om året. Måndagen den 3 december är det dags igen. På scen redogör Henrik Einarsson, etableringschef, och Peter Warda, analytiker, för den regionala konjunkturen i ett globalt perspektiv. I samband med seminariet släpps också den senaste konjunkturrapporten, Konjunkturen #4 2018.

Därefter följer ett samtal med Dennis Nobelius, vd på det snabbväxande Göteborgsföretaget Zenuity som utvecklar mjukvara för självkörande bilar. Han är också en av initiativtagarna till MobilityXlab och det nya AI-centret på Lindholmen Science Park

Fordonsindustrin är mitt uppe i en stor omställning och Göteborg driver på med världsledande forskning och utveckling. Men hur ser Dennis Nobelius på morgondagens bilar och branschens utveckling? Och vilka möjligheter och utmaningar står Göteborgsregionen inför?

Varmt välkomna!

Datum: 2018-12-03

Tid: Registrering och frukost från kl 07:30. Seminariet startar kl 08:00 och slutar kl 09:15.

Plats: Lindholmen Conference Centre, Lindholmen Science Park, Lindholmspiren 5, 402 78 Göteborg

Kostnad: Gratis. Vi bjuder på kaffe och frukost innan seminariet.

Bengt Kjellin, presschef, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 64, mail: bengt.kjellin@businessregion.se

Pressinbjudan: Hur står sig Göteborgsregionens företag inom AR/VR?15.2.2019 10:47:25Pressmeddelande

Business Region Göteborg har tillsammans med Visual Arena har gjort en kartläggning av företagen som arbetar inom augmented reality och virtual reality i Göteborgsregionen. Rapportstudien visar att vi har ett kluster av över 100 företag som är verksamma inom AR/VR och drivande industrier är Life Science, Automotive & Engineering. I studien beskrivs ekosystemet och de senaste trenderna inom detta område.

Regeringsuppdrag ger Göteborgsregionen fler besök av internationella beslutsfattare9.1.2019 14:45:29Pressmeddelande

Energimyndigheten ger Svenska Miljöinstitutet IVL i uppdrag att driva regeringsuppdraget Smart City Sweden. Genom en utökad satsning på demonstrationsplattformen Smart City Sweden gemensamt med andra regioner och aktörer, kommer goda exempel från hela landet att visas upp i syfte att öka spridningen av svenska smarta lösningar för hållbara städer. Business Region Göteborg kommer att ansvara för besöksverksamheten i Göteborgsregionen.