Pressinbjudan: Konjunkturseminarium med Dennis Nobelius

Mattas konjunkturen av nu? Vad händer på arbetsmarknaden? Kommer det byggas mindre nästa år? Välkommen till Business Region Göteborgs konjunkturseminarium måndagen den 3 december.

Business Region Göteborg arrangerar sina konjunkturseminarier två gånger om året. Måndagen den 3 december är det dags igen. På scen redogör Henrik Einarsson, etableringschef, och Peter Warda, analytiker, för den regionala konjunkturen i ett globalt perspektiv. I samband med seminariet släpps också den senaste konjunkturrapporten, Konjunkturen #4 2018.

Därefter följer ett samtal med Dennis Nobelius, vd på det snabbväxande Göteborgsföretaget Zenuity som utvecklar mjukvara för självkörande bilar. Han är också en av initiativtagarna till MobilityXlab och det nya AI-centret på Lindholmen Science Park

Fordonsindustrin är mitt uppe i en stor omställning och Göteborg driver på med världsledande forskning och utveckling. Men hur ser Dennis Nobelius på morgondagens bilar och branschens utveckling? Och vilka möjligheter och utmaningar står Göteborgsregionen inför?

Varmt välkomna!

Datum: 2018-12-03

Tid: Registrering och frukost från kl 07:30. Seminariet startar kl 08:00 och slutar kl 09:15.

Plats: Lindholmen Conference Centre, Lindholmen Science Park, Lindholmspiren 5, 402 78 Göteborg

Kostnad: Gratis. Vi bjuder på kaffe och frukost innan seminariet.

Bengt Kjellin, presschef, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 64, mail: bengt.kjellin@businessregion.se

Investeringar i forskning och utveckling når nya rekordnivåer i Västra Götaland23.11.2018 11:10Pressmeddelande

Västra Götaland stod för drygt 90 procent av näringslivets ökning av forsknings- och utvecklingsinvesteringar i Sverige 2017. Totalt satsades en tredjedel av de privata FoU-investeringarna i Västra Götaland. Det visar ny statistik från SCB. – Siffrorna är ett tydligt kvitto på att näringslivet känner tillit till att investera här, säger Maria Strömberg, avdelningschef kluster och innovation på Business Region Göteborg.