Pressinbjudan: Läkarförbundet uppvaktar regionpolitiker om arbetsmiljön

Läkarförbundet har i en serie rapporter under hösten 2022 kartlagt läkarnas arbetsmiljö på nationell nivå. Nu har Läkarförbundet gjort en regional sammanställning av dessa rapporter som kommer att överlämnas i samband med en uppvaktning av Västra Götalands regionpolitiker den 28 februari.

I Västra Götaland visar sammanställningen bland annat att:

• 1 av 5 läkare funderar på att helt lämna läkaryrket
  • 1 av 5 arbetar deltid på grund av arbetsbelastningen
  • 2 av 5 hinner inte ta rast under arbetsdagen
  • 1 av 5 hinner inte med det direkta patientarbetet inom den normala arbetstiden
  • 1 av 10 har blivit utsatt för hot eller våld under det senaste året

Läkarförbundet kommer den 28 februari träffa företrädare för regionledningen och oppositionen i Västra Götaland för att diskutera arbetsmiljön inom hälso- och sjukvården.

Läkarförbundet representeras vid dessa möten av Sofia Rydgren Stale, ordförande i Läkarförbundet och Emelie Hultberg, ordförande i Västra Götalands läkarförening.

I samband med dessa möten finns det möjlighet för media att intervjua Läkarförbundets representanter och få veta mer om hälso- och sjukvårdens arbetsmiljöutmaningar i Västra Götaland. Sofia Rydgren Stale och Emelie Hultberg är tillgängliga för intervjuer 8.30-10.30 samt 13.00-15.00

Den regionala sammanställningen bifogas i denna pressinbjudan.

För intervjuer och kommentarer, vänligen kontakta:

Björn Lundell, pressekreterare, Läkarförbundet

bjorn.lundell@slf.se

Sveriges läkarförbund är läkarnas professions- och fackförbund med över 58 000 medlemmar. Läkarförbundet har till uppgift att tillvarata medlemmarnas yrkesmässiga, sociala och ekonomiska intressen och verka för en god och värdig anda inom läkarkåren. Förbundets uppgift är också att främja medlemmarnas utbildningsmässiga och vetenskapliga intressen samt arbeta för en ändamålsenlig utveckling av hälso- och sjukvården.

Gemensamt uttalande från Sveriges läkarförbund och Vårdförbundet om Gaza31.1.2024 09:49:45 CET | Pressmeddelande

Det mänskliga lidandet i Gaza är enormt. Som medmänniskor känner vi sorg och förtvivlan när civila dör av krigs- och terrorhandlingar, och som kollegor känner vi ilska och vrede när sjukhus attackeras och när sjukvårdspersonal utsätts för fara när de gör sina jobb. Sjukhus, sjukhustransporter, patienter och vårdpersonal måste fredas i alla konflikter. De får varken vara måltavla eller utgångspunkt för krigshandlingar. Den nuvarande situationen för civilbefolkningen i Gaza är fruktansvärd och inte minst har det påverkat möjligheterna att ge skadade vård. Det råder akut brist på sjukvårdsutrustning, smärtlindring, narkosmedel och andra läkemedel. Men också värme, mat och rent vatten. Vårdförbundet och Sveriges Läkarförbund kräver att civila skyddas och att: Internationell humanitär rätt respekteras, att vårdpersonal, vårdinrättningar och vårdfordon inte attackeras och att sjukvårdsinrättningar aldrig får användas till annat ändamål än att vårda patienter. Vårdpersonal ges möjlighet att b