Pressinbjudan: Lärorikt födelsedagsfirande för Gröna påsen 10 år

Tekniska verken firar tioårsjubilaren Gröna påsen med ett festligt utbildningstillfälle för framtidens sorteringshjältar – barnen. Evenemanget på Stora torget fredagen den 20 maj riktar sig till elever i Linköping mellan fem och nio år. Målet är att öka deras intresse för Gröna påsen och att sortera matrester.

Media hälsas välkomna till Stora torget i Linköping fredagen den 20 maj klockan 9-15.

Gröna påsen utser sorteringshjältar på scen på Stora torget
På scen kommer en konferencier och Gröna påsen själv ta emot eleverna och under dagen kommer både barn och pedagoger få med sig kunskap om avfallssortering.

Tekniska verken vill väcka positiv uppmärksamhet, stolthet och glädje över att Linköpingsborna har använt Gröna påsen i 10 år för att matrester ska bli biogas och biogödsel.

- Vi vill verkligen uppmuntra hushållen till att fortsätta den viktiga sorteringen av matavfallet så att vi kan ta hand om det. Barn gör ofta som vuxna gör, men barn kan också lära vuxna bra saker. Därför riktar vi oss till barnen nu när Gröna påsen fyller 10 år, säger Linda Genander, avfallsutvecklare på Tekniska verken i Linköping.

För mer information, kontakta gärna Linda Genander: 013 20 91 63

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)