Pressinbjudan: Låt inte höjda kostnader för kollektivtrafiken drabba resenärerna

Osäkerheten i ekonomin riskerar slå hårt mot kollektivtrafiken. Staten måste kompensera för höjda kostnader, annars kan regioner och kommuner tvingas höja biljettpriserna och minska utbudet. Det skulle minska rörligheten på arbetsmarknaden, försämra ekonomin hos de som måste åka kollektivt och försvåra arbetet med att nå klimatmålen.

Den 20 juni samlas kollektivtrafikbranschen och myndigheter kring en gemensam programförklaring för en nystart av kollektivtrafiken, med ny vision och nytt mål. Branschen åtar sig bland annat att utveckla utbud och tjänster, men det behövs också kraftfulla politiska reformer såsom att kompensera förluster, prioritera kollektivtrafikens framkomlighet och ta bort förmånsbeskattningen för årskort.

Du som journalist är välkommen till en pressträff där det finns möjlighet att ta del av programförklaringen och ställa frågor. Medverkande organisationer är Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen.

Medverkande:
• Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Svensk Kollektivtrafik och regiontrafikråd i Stockholm
• Henrik Dahlin, styrelseledamot i Tågföretagen och vd för MTR Nordic AB
• Tomas Byberg, ordförande i Sveriges Bussföretag och vd för Byberg & Nordin

Tid och plats:
Måndag 20 juni klockan 11.00 på Hilton Slussen, Stockholm.

Ingen föranmälan behövs.
Välkommen!

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen. I dag har vi 259 medlemsföretag med totalt 26 700 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussrese­arrangörer som bedriver alla former av yrkes­mässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser.

Tåg­företagen är bransch- och arbetsgivar­organisationen med cirka 70 medlemmar som har närmare 17 000 medarbetare. Bland medlemmarna finns de flesta av Sveriges aktiva tågoperatörer. Tåg­företagen samlar branschen för att driva ett aktivt och effektivt påverkansarbete gentemot regering och riksdag, myndigheter uppdragsgivare, media och andra intressenter, nationellt och internationellt.

Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige.
Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik

Startskott för kollektivtrafikens framtidsprojekt med ny programförklaring20.6.2022 15:55:20 CEST | Pressmeddelande

Nytt mål, ny vision och en diger åtgärdslista för kollektivtrafikbranschen och politikerna för att nå klimatmålen. Det är resultatet när Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen lanserade sin gemensamma programförklaring på en konferens den 20 juni. Syftet är att utveckla kollektivtrafiken framåt och öka marknadsandelen av de motoriserade resorna. Och allt finns samlat på en ny webbsida, www.kollektivtrafiken.se.

Negativa konsekvenser för kollektivtrafiken om Trafikverkets plan genomförs28.2.2022 16:17:16 CET | Pressmeddelande

Trafikverkets förslag på besparingar i den nationella planen leder till negativa konsekvenser för kollektivtrafiken, bland annat sämre underhåll, hastighetsnedsättningar och minskad tillgänglighet. Det framgår av Svensk Kollektivtrafiks remissvar som pekar på att Trafikverkets förslag inte följer regeringens direktiv att skapa förutsättningar för att öka kollektivtrafikandelen i Sverige.