Pressinbjudan: Makroekonomiska tungviktare tar tempen på omvärlden

Torsdagen den 31 januari är det dags för FinansKompetensCentrums Super Summit – Makroekonomiskt forum på Handelshögskolan i Göteborg. Som vanligt erbjuds en unik möjlighet att ta del av den samlade makroekonomiska elitens analys av omvärldsutvecklingen.

Har konjunkturen planat ut? Hur ska vi tolka den amerikanska ekonomin? Hur ska Europa förhålla sig till USA, Kina och sig självt? Vad ser vi för konsekvenser av Brexit? Och det faktum att urbaniseringen har skapat skillnader i livsförhållanden – hur kommer det att påverka den politiska arenan och därmed ekonomin framöver?

Det är några av alla de frågor som tas upp under dagen jämte en diskussion om räntan, valutan, digitalisering, handelskrig och sanktioner.

Vi är väldigt stolta över att kunna samla en sådan stor makroekonomisk kompetens i ett och samma rum. Panelen består av Kristin Magnusson Bernard (Nordea), Lena Fahlén (Handelsbanken), Michael Grahn (Danske Bank), Thomas Jellvik (DNB), Carl Hammer (SEB), Anna Breman (Swedbank) och Rose Marie Westman (Burenstam och Partners).

Modererar gör Britt-Marie Mattsson, författare och förstereporter på Göteborgs-Posten och tidigare vinnare av Stora Journalistpriset.

Dessutom delar vi ut pris till Årets Finansprofil. Priset ska gå till en person som FinansKompetensCentrums styrelse anser ha bidragit till ökat fokus på regionens finansiella styrka.

När: 31 januari klockan 15:00 - 18:00
Var: Handelshögskolan, Aulan, Vasagatan 1, Göteborg

Program:
15.00             Check-in
15.30             Del 1 ”USA och Världen”
16.30             Fikapaus
17.00             Del 2 ”Sverige och Europa”
17.45             Utdelning av Årets Finansprofil
18.00             Avslutning

För anmälan kontakta:
Karin Eriksson, verksamhetsansvarig FinansKompetensCentrum.
031-367 61 59, karin.eriksson@businessregion.se
Presschef: Bengt Kjellin,
031- 367 61 64, bengt.kjellin@businessregion.se

Pressinbjudan: Hur står sig Göteborgsregionens företag inom AR/VR?15.2.2019 10:47:25Pressmeddelande

Business Region Göteborg har tillsammans med Visual Arena har gjort en kartläggning av företagen som arbetar inom augmented reality och virtual reality i Göteborgsregionen. Rapportstudien visar att vi har ett kluster av över 100 företag som är verksamma inom AR/VR och drivande industrier är Life Science, Automotive & Engineering. I studien beskrivs ekosystemet och de senaste trenderna inom detta område.

Regeringsuppdrag ger Göteborgsregionen fler besök av internationella beslutsfattare9.1.2019 14:45:29Pressmeddelande

Energimyndigheten ger Svenska Miljöinstitutet IVL i uppdrag att driva regeringsuppdraget Smart City Sweden. Genom en utökad satsning på demonstrationsplattformen Smart City Sweden gemensamt med andra regioner och aktörer, kommer goda exempel från hela landet att visas upp i syfte att öka spridningen av svenska smarta lösningar för hållbara städer. Business Region Göteborg kommer att ansvara för besöksverksamheten i Göteborgsregionen.