Pressinbjudan: Nära 200 nyanställda inom Göteborgs förvaltningar på utbildningsdag om näringslivets villkor

Nära 200 nyanställda på de förvaltningar i Göteborgs Stad som har mest kontakt med företag samlas fredagen den 16 november på Lindholmen för en utbildningsdag om näringslivets villkor och dess betydelse för välfärden – och för att förstå hur man som anställd själv kan bidra till ett bättre företagsklimat i staden.

– Det här är ett väldigt konkret sätt att jobba med de anställdas attityder till företag och företagande. Syftet är att öka förståelsen för näringslivets villkor och att få alla som arbetar inom staden att inse att man är en del av företagsklimatet – och att vi kan påverka företagsklimatet genom vårt bemötande och det vi gör i vår vardag, säger Kajsa Dahlsten, näringslivsutvecklare på Business Region Göteborg, som ansvararför utbildningsdagen.

Utbildningsdagen blir den fjärde som Göteborgs Stad arrangerat de senaste åren. Nytt för i år är emellertid det näringslivsstrategiska program som ett enigt kommunfullmäktige fattade beslut om i våras med den uttalade målbilden att näringslivet ska ha fullt stöd från staden och verka i en av världens mest nytänkande storstadsregioner.

– Det näringslivsstrategiska programmet innebär att vi lägger in en högre växel i arbetet med att förbättra företagsklimatet, säger Kajsa Dahlsten.

Tio organisationer och förvaltningar inom Göteborgs Stad deltar under utbildningsdagen, exempelvis Stadsbyggnadskontoret, Miljöförvaltningen och Trafikkontoret. Arrangemanget avslutas med att de nära 200 deltagarna sätter sig ner i rundabordssamtal kring den handlingsplan som tagits fram för att förenkla för företagen. Syftet med samtalen är att göra handlingsplanen levande för var och en som jobbar med företagarkontakter inom staden.

Efter förmiddagens utbildning är media välkomna att träffa Business Region Göteborgs Kajsa Dahlsten, näringslivsutvecklare, och Henrik Einarsson, etableringschef, som svarar på frågor om utbildningsdagen, näringslivets betydelse för Göteborg och stadens arbete för att förbättra företagsklimatet.

Plats: Lindholmen Conference Centre, Lindholmspiren 5

Tid: 12.00

Kajsa Dahlsten, näringslivsutvecklare företagsklimat, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 82, mail: kajsa.dahlsten@businessregion.se

Henrik Einarsson, etableringschef, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 27, mail: henrik.einarsson@businessregion.se

Bengt Kjellin, presschef, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 64, mail: bengt.kjellin@businessregion.se

Investeringar i forskning och utveckling når nya rekordnivåer i Västra Götaland23.11.2018 11:10Pressmeddelande

Västra Götaland stod för drygt 90 procent av näringslivets ökning av forsknings- och utvecklingsinvesteringar i Sverige 2017. Totalt satsades en tredjedel av de privata FoU-investeringarna i Västra Götaland. Det visar ny statistik från SCB. – Siffrorna är ett tydligt kvitto på att näringslivet känner tillit till att investera här, säger Maria Strömberg, avdelningschef kluster och innovation på Business Region Göteborg.