Pressinbjudan – ny konjunkturrapport: USA under Trump – reviderad tillväxtprognos för den amerikanska ekonomin?

På en pressträff torsdagen den 18 maj, kl. 9.00 presenterar Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall årets andra konjunkturrapport.

Många bedömare hade väntat sig en snabb uppgång i USA:s ekonomi under 2017. Men nu verkar den amerikanska ekonomin snarare ha överraskat negativt under årets första månader. Dessutom kan det konstateras att Donald Trump ännu inte har infriat något av sina vallöften om vare sig skattesänkningar eller infrastrukturinvesteringar och han fortsätter driva en protektionistisk agenda

I årets andra konjunkturrapport granskar Mats Kinnwall den globala konjunkturen, dess betydelse för svensk industri och hur valet av Donald Trump påverkar den amerikanska ekonomin – lokomotivet i världsekonomin – på kort och lång sikt. Några av frågeställningarna i rapporten är:

Kommer den amerikanska ekonomin att ta fart under 2017 eller revideras prognoserna?
Kommer Eurozonen att växa starkare än USA under 2017?
Kommer man att kunna se en stigande global inflation under året?
Bryts den långsiktigt fallande tillväxttrenden i väst och hur går det för den svenska ekonomin?
Vad innebär allt detta för svenska exportföretag och svensk industri?

Konjunkturrapporten presenteras på en pressträff på Industriarbetsgivarna.

När: Torsdagen, den 18 maj kl. 09.00–10.00, frukost serveras från kl. 08.30. Var: Industriarbetsgivarna, Kungsträdgårdsgatan 10 (plan 4) Stockholm. Lokal: Smedjan.

Anmäl ditt deltagande till marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se

Välkommen!

Kungsträdgårdsgatan 10

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kerstin Hallsten ny chefekonom för Industriarbetsgivarna18.6.2018 12:31Pressmeddelande

Kerstin Hallsten är idag senior rådgivare vid avdelningen för finansiell stabilitet på Riksbanken. Hon har en doktorsexamen inom nationalekonomi samt en lång och bred erfarenhet av policyarbete med ett flertal publikationer. Bland Kerstins tidigare uppdrag märks tjänsten som chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Hon hade som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen också under lång tid ansvar för att ta fram det penningpolitiska beslutsunderlaget på Riksbanken. Kerstin Hallsten tillträder sin tjänst hos Industriarbetsgivarna den 10 september och kommer också att företräda Skogsindustrierna. – De svenska basindustrierna skogen, stålet och gruvorna kan inte flytta utan är helt beroende av möjligheten att öka sin internationella konkurrenskraft för att även framgent vara världsledande. Även byggnadsämnes- och svetsmekanisk industri är beroende av svenska exportframgångar. En viktig faktor för de