Pressinbjudan – Ny konjunkturrapport: USA under Trump – reviderad tillväxtprognos för den amerikanska ekonomin?

På en pressträff torsdagen den 18 maj, kl. 9.00 presenterar Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall årets andra konjunkturrapport.

Många bedömare hade väntat sig en snabb uppgång i USA:s ekonomi under 2017. Men nu verkar den amerikanska ekonomin snarare ha överraskat negativt under årets första månader. Dessutom kan det konstateras att Donald Trump ännu inte har infriat något av sina vallöften om vare sig skattesänkningar eller infrastrukturinvesteringar och han fortsätter driva en protektionistisk agenda.

I årets andra konjunkturrapport granskar Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall den globala konjunkturen, dess betydelse för svensk industri och hur valet av Donald Trump påverkar den amerikanska ekonomin – lokomotivet i världsekonomin – på kort och lång sikt.

Några av frågeställningarna i rapporten är:

Kommer den amerikanska ekonomin att ta fart under 2017 eller revideras prognoserna? Kommer Eurozonen att växa starkare än USA under 2017? Kommer man att kunna se en stigande global inflation under året? Bryts den långsiktigt fallande tillväxttrenden i väst och hur går det för den svenska ekonomin? Vad innebär allt detta för svenska exportföretag och svensk industri?

När: Torsdagen, den 18 maj kl. 09.00–10.00, frukost serveras från kl. 08.30. Var: Industriarbetsgivarna, Kungsträdgårdsgatan 10 (plan 4) Stockholm. Lokal: Smedjan.

Anmäl ditt deltagande till marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se

Välkommen!