PRESSINBJUDAN – Ny rapport om miljöpåverkan från möbler och heminredning

Välkommen till en pressträff där Naturskyddsföreningen presenterar den nya rapporten ”Andra hand i första hand”, som granskat möbelbranschens påverkan på klimat och naturresurser.

Idag pratas det ofta om flygskam och om det ohållbara med “fast fashion” inom klädindustrin. Nu är det dags att lyfta möbelbranschens klimatpåverkan. Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och på åtgången av naturresurser.

Rapporten visar hur stor klimat- och miljövinsten blir när konsumenten väljer att köpa begagnat eller reparera och piffa upp möbler och heminredning i stället för att köpa nytt. Naturskyddsföreningen har granskat en rad olika kategorier, som exempelvis soffor, hemtextilier och köksinredning.

Rapporten har tagits fram i samarbete med Blocket.

På pressträffen medverkar:
Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen och
Eva Eiderström, chef Handla Miljövänligt på Naturskyddsföreningen samt
Tero Marjamäki - kommunikations- och hållbarhetschef Blocket.

När? Torsdagen den 30 september klockan 9.00-9.30. Tid för intervjuer efter 9.30.
Var? Digitalt på Teams

Anmäl dig till karin.kruse@naturskyddsforeningen.se för att få Teamslänken skickad till dig.

VÄLKOMMEN!

Naturskyddsföreningen riktar skarp kritik mot Skogsstyrelsen22.10.2021 10:20:46 CEST | Pressmeddelande

Med anledning av den senaste veckornas rapportering i media om Skogsstyrelsen och dess ledning skickar Naturskyddsföreningen nu ett brev till näringsminister Ibrahim Baylan. Föreningen riktar skarp kritik mot att det skett en successiv nedmontering av naturvårdsarbetet på Skogsstyrelsen de senaste åren. Nu måste regeringen tillse att Skogsstyrelsens arbete präglas av transparens och integritet, kräver Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl.

Industrins frikort från klimatkrav en feltolkning – måste rättas till21.10.2021 07:10:19 CEST | Pressmeddelande

De företag i Sverige som ingår i EU:s utsläppshandel har felaktigt sluppit kompletterande klimatkrav under alla år. Naturskyddsföreningen välkomnar att Klimaträttsutredningen (SOU 2021:21) nu klargör att det går att ställa klimatkrav på dessa verksamheter. Men utredningen lyckas inte presentera ett förslag på hur befintliga verksamheters tillstånd ska kunna omprövas. Ett förbud mot användning av fossil energi till 2030 skulle lösa problemet, skriver Naturskyddsföreningen i sitt remissvar till utredningen.

INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   20.10.2021 13:19:45 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 26 oktober om FN:s klimattoppmöte i Glasgow – ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Vid pressträffen lyfts bland annat vilka knäckfrågorna är, vad Sverige och EU prioriterar och vilka förväntningar miljörörelsen har. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Sveriges biträdande chefsförhandlare och Fältbiologernas ordförande.

Om Cementa ges tillstånd drar vi beslutet inför Högsta förvaltningsdomstolen20.10.2021 08:08:07 CEST | Pressmeddelande

Cementa förväntas inom kort ges tillstånd till fortsatt kalkbrytning på Gotland utifrån riksdagens nya undantagslag ”Lex Cementa”. Detta trots att problemet med cementbrist ser ut att redan vara löst. Om Cementa ändå ges tillstånd av regeringen kommer vi att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningen på DN debatt i dag.