Pressinbjudan: Ny satsning för att hålla fjällvärlden fri från skräp

Antalet besökare i fjällvärlden ökar, vilket även nedskräpningen gör. Därför startar nu satsningen ”Håll fjällvärlden ren” som uppmanar besökarna att själva bära med sig sitt skräp till närmaste fjällstation. Bakom satsningen står Håll Sverige Rent och Svenska Turistföreningen med stöd av Fjällfararnas Vita & Gröna Band.

Välkommen på invigningen den 12 juli på STF Storulvån där vi berättar mer om satsningen. På plats finns representanter från Håll Sverige Rent och Svenska Turistföreningen.

Tid: Tisdagen den 12 juli kl.11.00
Plats: STF Storulvåns fjällstation

”Håll fjällvärlden ren” är en satsning som uppmanar besökare att ta med sig sitt eget skräp men även plocka upp det skräp man hittar längs vägen. På varje fjällstation och i fjällstugorna kommer särskilda skräpplockarpåsar att finnas tillgängliga för alla besökare. Besökarna kommer sedan ha möjlighet att sortera det skräp de har i sina påsar. Projektet pågår under hela barmarkssägongen 2016.

Kontaktpersoner: Anna Grundén, projektledare, Håll Sverige Rent, Telefon: 0720 065 508, E-post: anna.grunden@hsr.se

Camilla Antonsson, Marknadsansvarig 100% Fjäll, Svenska Turistföreningen,Telefon: 0730 846 230, E-post: camilla.antonsson@stfturist.se