Pressinbjudan: Öppet hus på Tekniska verken lördag 24 september

Efter de senaste årens pandemipaus välkomnar Tekniska verken återigen både allmänheten, branschen och media till sitt årliga Öppet hus på Gärstadverket.

Energiexperter inom koncernens olika områden visar runt på kraftvärmeverket, den optiska sorteringsanläggningen och avfallsanläggningen. Det blir även flera aktiviteter för barn och unga med fokus på energifrågor.

- Vi vill ju fånga alla tillfällen vi kan för att möta våra kunder och andra som använder våra tjänster. Nu när så många är medvetna om och oroade över de stigande energipriserna och prognoserna inför vintern är det viktigare än någonsin, säger Charlotta Sund, vd på Tekniska verken-koncernen.

Charlotta Sund är på plats klockan 10-14 på lördag.

- Både jag och mina kollegor kommer förklara och svara på frågor om energiförsörjningen, energimarknaden och kanske viktigast av allt: hur vi alla tillsammans kan hjälpas åt att energieffektivisera, fortsätter hon.

Öppet hus på Tekniska verken brukar locka många Linköpingsbor och även besökare från andra kommuner och från utlandet.

Av säkerhetsskäl finns begränsat antal platser till de guidade turerna. Anmälan till en guidad tur antingen mellan 10-12 eller mellan 12-14 sker till press@tekniskaverken.se

För mer information, kontakta gärna pressansvarig Lovisa Göransdotter: 013-20 91 40

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.