Pressinbjudan: Örebroregionen stärker sin roll i utvecklingen som smart logistiknav

Hur kan hanteringen av gods bli både säkrare och mer kostnadseffektiv? Det har varit utgångspunkten i ett brett samarbetsprojekt i Örebroregionen som nu håller på att avslutas.

Digitalisering, uppkoppling och automatisering ökar inom produktion och transport och ses numera som en förutsättning för att möjliggöra effektiva transportkedjor.

Men trots att stora ansträngningar gjorts är en automatisering av gränslandet mellan produktion och transport ännu ett relativt outforskat område.

Nu visar projektet i Örebroregionen att det kan ske genom användningen av självkörande, uppkopplade truckar. Tekniken kan användas vid till exempel terminalomlastningar mellan lastbil och järnvägsvagn eller vid förflyttning av gods från och till lager. Det skapar en rad fördelar:

• Kostnaderna kan sänkas.
  • Risken för arbetsplatsskador minskar.
  • Skadorna på gods och maskiner blir färre.
  • Energiförbrukningen blir lägre.

Arbetet bakom den nya logistiklösningen – som innebär att Örebro-regionen kan ta en tydligare roll i utvecklingen av smarta logistikupplägg och stärka sin position som logistiknav – kommer att presenteras vid en pressträff på Örebro universitet den 15 juni, i anslutning till invigningen av det nya robotlaboratoriet.

I projektet deltar trucktillverkaren Linde Material Handling, Scandfibre Logistics som är en del av Billerudkoncernen, logistikbolaget Logent, Örebro universitet samt CLOSER/Lindholmen Science Park. Projektet är en del av samverkansprogrammet Nästa generations resor och transporter och finansieras till delar av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, inom ramen för Drive Sweden.

Media inbjuds att delta enligt följande:

• Dag: fredag 15 juni
  • Tid: 08.45
  • Plats: Nya robotlaboratoriet på Örebro Universitet, Teknikhuset, T125 nedre plan

Mediekontakt och anmälan:
Anders Johansson, kommunikatör CLOSER/Lindholmen Science Park
anders.johansson@lindholmen.se, 0705-62 41 12

Hannes Lindkvist, projektledare CLOSER/Lindholmen Science Park
hannes.lindkvist@lindholmen.se, 0730-28 82 85.

CLOSER är en nationell samverkansplattform, kunskapsnod och projektverkstad för ökad transporteffektivitet vid Lindholmen Science Park. Resultaten från vårt arbete är nya lösningar till det godstransportsystem som ska försörja ett hållbart samhälle.