Pressinbjudan: pensionsplagiaten

Alecta och PTK bjuder in till presseminarium med släpp av rapporten Pensionsplagiaten – Mer pension för pengarna med ITP.

En av fem privatanställda tjänstemän arbetar på företag utan kollektivavtal. De anställda riskerar att gå miste om hundratusentals kronor i pensionskapital. Så hårt slår nämligen avgifterna i den tjänstepension som arbetsgivare utan kollektivavtal kan välja för sina anställda.

I rapporten Pensionsplagiaten har Alecta och PTK tagit del av tjänstepensionsplaner som företag utan kollektivavtal erbjuder sina anställda. Små, till synes obetydliga procentenheter i högre avgift i planerna som inte är kollektivavtalade gröper ur kapitalet.

Vid presentationen medverkar ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp Niklas Hjert, Alectas pensionsekonom Staffan Ström och Alectas vd Magnus Billing. Medverkar gör också Hans Gennerud, vd Gullers Grupp och Annika Creutzer, pensionsexpert.

Tid: tisdag den 30 maj klockan 09.00. Frukost från klockan 08.30.
Plats: Alecta, Regeringsgatan 107 i Stockholm.

För mer information, kontakta
Jonas Mellqvist, kommunikationschef, PTK tel: 070-786 54 58, jonas.mellqvist@ptk.se
Johan Anderson, presschef, Alecta tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 790 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.

PTK är en samverkansorganisation för 26 fackförbund som tillsammans representerar 830 000 privatanställda tjänstemän. Målet är att förbättra villkoren och öka tryggheten för tjänstemän inom privat sektor på jobbet, mellan jobben och efter jobbet. Genom att företräda många kan PTK förhandla fram kollektivavtal med goda villkor.