Pressinbjudan: Politiker, forskare och näringsliv diskuterar framtidens hållbara transporter den 27 augusti

Hur kan Sverige nå de transportpolitiska målen och skapa innovativa lösningar för hållbara och effektiva transporter? För fjärde året i rad samlas ledande forskare och företrädare för näringsliv och samhälle för att diskutera utmaningar inom transportområdet under Transporteffektivitetsdagen (Treff) i Örebro den 27 augusti.

Konferensen anordnas av Closer vid Lindholmen Science Park och Northern LEAD vid Chalmers och Göteborgs universitet i samarbete med Region Örebro län. Tillsammans vill man skapa en mötesplats för att utveckla och sprida kunskap om hur transporter kan göras mer effektiva.

– För att lyckas möta de utmaningar transportsystemet står inför krävs det att bransch, näringsliv och politiker tar ett helhetsgrepp tillsammans för att effektivisera och göra transporter mer hållbara. Det kräver gränsöverskridande samarbete och dialog. Treff kan vara med och bidra till det, säger Sofie Vennersten, programansvarig på Closer och en av moderatorerna på Transporteffektivitetsdagen.

Årets konferens hålls i anslutning till Örebro Transport & Logistikdagar. Fabian Ilgner, Transportstrateg på Region Örebro län förklarar varför man har valt att engagera sig i Treff.

– Logistikbranschen är stark i Örebroregionen. Vi på Region Örebro län har vid olika tillfällen blivit kontaktade av näringslivet och fått förfrågan om det vore möjligt för näringslivet att lära sig om globala trender och utmaningar inom logistiksektorn. Eftersom Treff erbjuder just det senaste inom transporteffektivitet tänkte vi att det vore väl utmärkt om vi skulle kunna få konferensen till Örebro i år.

Höjdpunkter ur programmet den 27 augusti

• Infrastrukturminister Anna Johansson om framtidens transportsystem – effektivt, hållbart och innovativt.
  • Torbjörn Suneson, tillförordnad generaldirektör, Trafikverket om Trafikverkets strategier för att uppnå nationella mål för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart.
  • Internationella talarna Prof. Dr. J. Rod Franklin, Kühne Logistics University och Prof. Eric Ballot, Mines ParisTech, HDR kommer till konferensen för att berätta om globala och europeiska trender inom transport och logistik.
  • Björn Hasselgren, Teknologie doktor, Kungliga Tekniska Högskolan samt ordförande i Infrastrukturkommissionen håller föredraget Hur möter vi framtidens utmaningar och får en effektivare infrastruktur?
  • Innovationskavalkad
    Korta presentationer från flera olika företag om nya innovationer och best practices inom hållbara och klimatsmarta transporter.
  • Se hela programmet för konferensen »

Press och media välkomnas att delta på konferensen

Anmälan sker till Simon Ungman, pressansvarig, Lindholmen Science Park, 031-764 70 21, simon.ungman@lindholmen.se.

För mer information om konferensen kontakta Sofie Vennersten, programansvarig Closer, 031-764 70 16, sofie.vennersten@lindholmen.se.