Pressinbjudan: PRO:s GysingeAkademi 2016 – tema integration

Hédi Fried, Ingvar Carlsson och Bengt Westerberg är några av talarna när PRO den 13-14 oktober arrangerar GysingeAkademin 2016. I år är temat integration och mångfald.

På PRO:s kongress 2015 beslutades att mer aktivt jobba med integrationsfrågan. Hur kan vi bli fler medlemmar i PRO med rötter och erfarenheter från andra länder? Vad kan en folkrörelse som PRO göra för att bidra till att äldre som har invandrat och invandrar får ett bra liv i Sverige? Hur kan PRO på bästa sätt vara med i det arbete som behövs för att de som flytt får en bra start i Sverige?

Gysingeakademin pågår under två dagar på PRO:s egen folkhögskola i Gysinge, Sandvikens kommun. Intressanta och spännande föredrag utlovas men också handfasta tips, goda exempel och tid för diskussion.

Deltagare klara för medverkan:

Hédi Fried, författare, psykolog och överlevare från Auschwitz och Bergen-Belsen

Ingvar Carlsson, tidigare statsminister och partiordförande för Socialdemokraterna.

Bengt Westerberg, tidigare partiledare för Folkpartiet och socialminister.

Charles Westin, forskare och ordförande i Expo sedan 2007

Anders W Johnsson, riksdagsman (C)

Monica Jacobsson, kommunalråd i Sandvikens kommun (S)

Daniel Sjölin, författare och TV-profil, är moderator under seminariet.

Media hälsas välkomna.

För ytterligare information kontakta:

Malin Wennberg                Pressansvarig på PRO       072-227 90 30

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.