Pressinbjudan – Råd för framtiden – nationell brottsförebyggande konferens

Välkommen till 2018 års upplaga av Råd för framtiden – en brottsförebyggande konferens, som hålls på Conventum Kongress i Örebro den 19-20 april. Bland talarna märks justitie- och inrikesminister Morgan Johansson; Eric L Piza från City University i New York, Brås generaldirektör Erik Wennerström samt professor Jerzy Sarnecki.

Fokus för årets konferens är hur regeringens nationella brottsförebyggande program ”Tillsammans mot brott”, ska gå från program till praktik. Vad är nuläget och utvecklingsbehoven i det brottsförebyggande arbetet? Några programpunkter är:

• Förhindrar kameraövervakning kriminalitet?
  • Relationen till rättsväsendet i socialt utsatta områden.
  • Brott mot äldre (ny rapport från Brå).
  • Studiebesök i Vivalla med fokus på fastighetsbolagens roll i brottsförebyggande arbete.
  • Samverkan runt unga som riskerar att hamna i en kriminell livsstil.
  • Center mot våldsbejakande extremism.
  • Trygga och socialt hållbara stadsmiljöer.

Råd för framtiden är en nationell konferens som arrangeras för artonde gången av Brå, i år i samarbete med Örebro kommun. Cirka 600 brottsförebyggare inom polis, kommun med flera, samlas för att ta del av det senaste inom brottsförebyggande arbete.

Media är välkommen
Vi kan hjälpa till att få kontakt med forskare från Brå, lokala brottsförebyggare samt andra medverkande i konferensen. För ackreditering eller hjälp att boka intervjuer; kontakta Monica Landergård, pressekreterare på Brå, 072-99 58 500, e-post: press@bra.se

Tid: torsdagen den 19 april – fredagen den 20 april.

Plats: Conventum Kongress, Fabriksgatan 17-19, Örebro.

Mer information och program finns på www.bra.se/rff

Välkommen!

Abonnera på våra pressmeddelanden.