PRESSINBJUDAN: Rapportsläpp ”En grön skattereform”

Välkommen på ett seminarium där Naturskyddsföreningen presenterar rapporten ”En grön skattereform”. Det är hög tid för en skattereform där principen om att förorenaren betalar tas på allvar. Klimatskadliga utsläpp, naturresursuttag, resursförbrukning och föroreningar måste beskattas hårdare medan miljö- och klimatskadliga subventioner ska bort.

VAR? Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115 i Stockholm. Delar av lanseringen kommer att spelas in och gå att se i efterhand på Youtube.

NÄR? Onsdagen den 27 april kl. 9-10. Kaffe och smörgås serveras från kl. 8.30

ANMÄLAN: Anmäl dig här.

På seminariet presenteras rapporten "En grön skattereform" och skatteförslagen diskuteras med företrädare för de politiska partierna.

Deltagande på seminariet är:

Marit Widman, rapportförfattare och ledningsstrateg miljö- och samhällsekonomi, Naturskyddsföreningen
Karin Lexén, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen
Janine Alm Ericson, ekonomiskpolitisk talesperson, Miljöpartiet
Jörgen Hellman, ordförande i riksdagens skatteutskott, Socialdemokraterna
Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson, Centerpartiet

VÄLKOMMEN!

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.

Digital pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas12.5.2022 17:10:03 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.