Pressinbjudan rapportsläpp: Låt skogen leva – ett hållbart nyttjande av den svenska skogen

Välkommen till ett seminarium då Naturskyddsföreningens släpper rapporten ”Låt skogen leva – ett hållbart nyttjande av den svenska skogen” på torsdag den 17 mars klockan 9–10.

Naturkrisen i den svenska skogen är akut. I rapporten visar Naturskyddsföreningen hur omställningen till ett naturnära skogsbruk kan och bör se ut. På seminariet diskuteras rapporten med en rad experter.

NÄR
Torsdag den 17 mars kl. 9-10

VAR
Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115 i Stockholm

Lanseringen sänds även live och kommer dessutom gå att se i efterhand på Youtube. Ange om du vill närvara på plats eller digitalt. Om du deltar digitalt får du en länk innan seminariet börjar.

MEDVERKANDE

• Linda Petersson, sakkunnig skog Naturskyddsföreningen
  • Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningen
  • Tord Snäll, professor SLU ArtDatabanken
  • Katarina Eckerberg, professor emerita i statsvetenskap Umeå Universitet
  • Ellen Nystedt, styrelseledamot Skogens mångbruk
  • Per Haraldsson, kommersiell chef och hållbarhetsansvarig Byggmax
  • Louise Karlberg, moderator, avdelningschef Skog och jordbruk Naturskyddsföreningen

Tillfälle att ställa frågor till medverkande finns!

Med och kommenterar på film är Peter Helander, Centerpartiet, Isak From, Socialdemokraterna och Maria Gardfjell, Miljöpartiet.

Anmäl dig genom att skicka ett mejl till petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.

Digital pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas12.5.2022 17:10:03 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.