Pressinbjudan riksdagsseminarium: 25 år av stabil lönebildning, vad händer nu?

I 25 år har Industrin gått före och satt ”märket” för resten av arbetsmarknaden att följa efter i avtalsförhandlingarna. Det har varit en lyckad modell som gett stabilitet, reallöner och stärkt industrins konkurrenskraft. Men vad väntar de kommande 25 åren?

Pandemi, krig och en stigande inflation. Intresset för lönebildningen är stor och nu bjuder Facken inom Industrin, Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna in press och media att närvara vid ett seminarium i riksdagshuset. Under seminariet kommer en panel med företrädare för både fack och arbetsgivare göra en kort tillbakablick på Industriavtalets första 25 år men framför allt titta framåt för att diskutera hot och möjligheter mot en förhandlingsmodell som så länge varit en hörnsten för den svenska lönebildningen.

Seminariet inleds av Aftonbladets ledarskribent Ingvar Persson och modereras av Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

I panelen:

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall
Martin Linder, förbundsordförande Unionen
Per Hidesten, VD Industriarbetsgivarna
Tomas Undin, förhandlingschef Teknikföretagen

Anmälan: Senast måndag 2 mai till julius.petzall@gsfacket.se
Mycket begränsat antal platser.

Tid: Mackor och kaffe från 8.00, seminariet startar 8.15

Datum: 4 maj