Pressinbjudan: Så ska framtidens hållplatser se ut – vinnare koras

Hållplatserna i Göteborg, Mölndal och Partille ska få en ny utformning. En arkitekttävling har anordnats och fredag den 1 juli presenteras vinnaren på Stadsbiblioteket Göteborg. Media bjuds in för att delta vid presentationen.
Det nya konceptet för hållplatser presenteras den 1 juli. Foto: Jeanette Larsson/Newsroom

Västra Götalandsregionen, genom Västtrafik och Västfastigheter, har i samverkan med Göteborgs Stad, Mölndals Stad och Partille kommun anordnat en tävling för gestaltning av nytt koncept för hållplatser och väderskydd. Tävlingen har genomförts i samarbete med Sveriges Arkitekter och pågått under våren.

Nu har tävlingen avslutats och en vinnare ska presenteras på Stadsbiblioteket Göteborg. Media är välkomna att delta vid evenemanget. På plats kommer bland annat representanter från det vinnande tävlingsbidraget och Västtrafik finnas tillgängliga för intervjuer.

Hållplatser för framtidens kollektivtrafik

Att fram ett nytt koncept för hållplatser är en del av att förverkliga Målbild Koll2035, den plan som beskriver det långsiktiga arbetet för att utveckla trafiken i Göteborgsområdet.

Hållplatserna för framtidens kollektivtrafik i Göteborg, Mölndal och Partille behöver anpassas och utvecklas. Allt fler kommer att vilja resa kollektivt och trafiken kommer att köras med längre och rymligare fordon. Turtätheten kommer att bli högre samtidigt som av- och påstigning behöver gå snabbare än idag.

Mer information om tävlingen finns på Sveriges Arkitekters hemsida

Välkommen på presentation av vinnaren:

När: Fredag 1 juli kl. 11:00–12:00

Var: Stadsbiblioteket Göteborg, Götaplatsen 3.

Hur: Media välkomnas på plats när vinnaren presenteras. Juryns ordförande Peo Johansson från Västtrafik och representanter från vinnarbidraget finns på plats tillgängliga för intervjuer. Pressmaterial med bilder och juryutlåtande kommer att finnas tillgängligt digitalt och kan skickas ut vid förfrågan.

Föranmälan sker till press@vasttrafik.se

Presstjänsten svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.