Pressinbjudan: Ser du månen, Daniel

Den verklighetsbaserade danska biosuccén Ser du månen, Daniel, av Niels Arden Oplev och Anders W. Berthelsen spelades in i Göteborg förra året. Nu visas den på Göteborg Film Festivals Galasektion. Filmen har setts av 475 000 på dansk bio och blev den mest sedda danska filmen på bio förra året. Tisdag 28 januari inbjuds media att träffa Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen och skådespelaren Esben Smed för intervjuer.

Tid: 28 januari klockan 09.00

Plats: Hotell Rubinen, Kungsportsavenyen

Anmälan: Gus Kaage, Film i Väst, 0707-58 16 33 eller gus.kaage@filmivast.se

Pressvisning: Måndagen den 27 januari klockan 14.15 på Göta 3.

*   *   *

Mer om filmen:
Filmen har producerats av Signe Leick Jensen och Morten Kaufman, Toolbox film, i samproduktion med bland andra Göteborgsbolaget Cinenic Film (Annika Hellström och Erika Malmberg) och Film i Väst. Filmen går upp på svensk bio under våren.

Synopsis: Huvudpersonen är den unga danska frilansfotografen Daniel Rye (Esben Smed) som hölls tillfångatagen under 398 dagar av terroristorganisationen Islamiska staten i Syrien. En av de övriga fångarna var den amerikanske journalisten James Foley som dödades inför världens ögon. I filmen får vi följa vardagen i fångenskap och Daniel Ryes alltmer desperata familj hemma i Danmark. Filmen erbjuder en unik inblick i hur människor överlever tortyr, skapar vänskap och upprätthåller en känsla av hopp under de mest extrema, omänskliga förhållandena. Filmen visar också hur Daniels föräldrar hanterar rädslan för att de aldrig får se sin son vid liv igen och hur de försöker förhandla med den islamiska staten. Daniel Rye är den sista gisslan som lyckats fly från ISIS-fångenskap med livet i behåll.

Niels Arden Oplev har tidigare bland annat regisserat Män som hatar kvinnor. Anders Thomas Jensen står för manus och han har tidigare skrivit manus till Susanne Biers Oscarsvinnare Hämnden (samproducerad med Film i Väst).

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 165 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 352 nomineringar.  Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Nya stjärnskott klara för Ruben Östlunds Triangle of Sadness4.2.2020 16:02:26 CETPressmeddelande

Nu presenteras skådespelarna för Ruben Östlunds kommande film Triangle of Sadness, en episk satir som utspelar sig i modevärlden och de superrikas universum. Den internationella ensemblen kommer ledas av unga skådespelarstjärnskotten Harris Dickinson och Charlbi Dean ackompanjerade av den trefaldigt Oscar©-nominerade Woody Harrelson. Inspelningarna påbörjas den 19 februari i Göteborg och Trollhättan och fortsätter därefter på en lyxyacht i den grekiska övärlden. Filmen beräknas ha premiär 2021 och SF Studios kommer att distribuera filmen i Norden. Filmen produceras av Erik Hemmendorff, Plattform Produktion och Philippe Bober, Coproduction Office, i samproduktion med Film i Väst bland andra.