Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Sharp Minds Sessions den 8 maj

Under denna frukostträff får alla deltagare chansen att lära känna vår mentor Jon Hauksson bättre och ta del av hans lärdomar och erfarenheter. Hur kom han och medgrundaren Jonas Tellander på idén med Storytel? Vilka har varit de största lärdomarna, vad skulle han ha gjort annorlunda idag? Vi kommer också att fokusera på relationen mellan startup och investerare. Hur kom Jon och Anders i kontakt med varandra? Vad var det som fångade Anders intresse? Hur har relationen sett ut under resans gång, hur samarbetar de idag? Och vilka tips har dessa två investerare till företag som söker kapital?

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

”Jag investerar i företag som effektiviserar och/eller är underhållande utan att vara tidstjuvar”, säger Anders Bengtsson.

Tid: 8 maj klockan 08:30-09:30 (frukost serveras från klockan 8)

Plats: MHC, Restaurangen, Mobilvägen 10, Lund

Om Jon Hauksson

Jon Hauksson grundade Storytel Sweden AB 2005 tillsammans med Jonas Tellander. Företaget kallades först Bokilur. Fram till nyligen var Jon systemarkitekt och chefsutvecklare för Storytel. Jon har under de senaste åren fungerat som investerare i många startups och har lämnat sin operativa roll hos Storytel. Några av de bolag som Jon har satsat på är Delibr, Elobina, Dream Troopers AB (där han också är styrelseledamot) och Beatly. Jon är också en av Ideons fem mentorer 2018.

Om Anders Bengtsson

Anders Bengtsson har över 20 års erfarenhet som VD för små och medelstora företag och har arbetat många år som ledningskonsult för bland annat Semcon AB. Anders är grundare av Dimitra AB och partner i Bengtssons Tidnings Aktiebolag. Han har investerat i bolag inom områden som IT, mineraltillgångar och gruvdrift, fastigheter och förnybar energi. Anders Bengtsson är bland annat styrelseledamot i Diös Fastigheter AB (publ) och Scandinavian Biogas International AB.

Videoklipp med Jon Hauksson där han introducerar Sharp Minds Sessions

Sharp Minds Sessions den 8 maj
Jon Hauksson
Anders Bengtsson

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit upp på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; framtidens transporter, smarta städer, hälsoteknik/healthtech och smarta material.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00:00 CETPressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.