Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.
Sharp Minds Sessions den 8 maj

Under denna frukostträff får alla deltagare chansen att lära känna vår mentor Jon Hauksson bättre och ta del av hans lärdomar och erfarenheter. Hur kom han och medgrundaren Jonas Tellander på idén med Storytel? Vilka har varit de största lärdomarna, vad skulle han ha gjort annorlunda idag? Vi kommer också att fokusera på relationen mellan startup och investerare. Hur kom Jon och Anders i kontakt med varandra? Vad var det som fångade Anders intresse? Hur har relationen sett ut under resans gång, hur samarbetar de idag? Och vilka tips har dessa två investerare till företag som söker kapital?

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

”Jag investerar i företag som effektiviserar och/eller är underhållande utan att vara tidstjuvar”, säger Anders Bengtsson.

Tid: 8 maj klockan 08:30-09:30 (frukost serveras från klockan 8)

Plats: MHC, Restaurangen, Mobilvägen 10, Lund

Om Jon Hauksson

Jon Hauksson grundade Storytel Sweden AB 2005 tillsammans med Jonas Tellander. Företaget kallades först Bokilur. Fram till nyligen var Jon systemarkitekt och chefsutvecklare för Storytel. Jon har under de senaste åren fungerat som investerare i många startups och har lämnat sin operativa roll hos Storytel. Några av de bolag som Jon har satsat på är Delibr, Elobina, Dream Troopers AB (där han också är styrelseledamot) och Beatly. Jon är också en av Ideons fem mentorer 2018.

Om Anders Bengtsson

Anders Bengtsson har över 20 års erfarenhet som VD för små och medelstora företag och har arbetat många år som ledningskonsult för bland annat Semcon AB. Anders är grundare av Dimitra AB och partner i Bengtssons Tidnings Aktiebolag. Han har investerat i bolag inom områden som IT, mineraltillgångar och gruvdrift, fastigheter och förnybar energi. Anders Bengtsson är bland annat styrelseledamot i Diös Fastigheter AB (publ) och Scandinavian Biogas International AB.

Videoklipp med Jon Hauksson där han introducerar Sharp Minds Sessions

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Sharp Minds Sessions den 8 maj
Jon Hauksson
Anders Bengtsson

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit upp på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; framtidens transporter, smarta städer, hälsoteknik/healthtech och smarta material.

Ideon Science Park ska stärka Sveriges innovationskraft inom deep tech – med demokratiska förtecken1.12.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Innovationsmyndighet, Vinnova, har ett ökat fokus på innovationer inom deep tech. Europa behöver i större utsträckning använda deep tech i forskning och utveckling för att skapa en innovativ, motståndskraftig och konkurrenskraftig – och inte minst hållbar – industri. Ideon Science Park i Lund arbetar med att bidra till att stärka Sveriges globala position och främja Skåne som grogrund för banbrytande innovationer inom Tech och Deep Tech. Det sker genom nära samarbeten mellan entreprenörer, forskare, företag och andra innovationsaktörer i regionen, i Sverige och internationellt.

The Lund-based company, Iternio, and its product, A Better Routeplanner (ABRP), have been acquired by the American company, Rivian.22.6.2023 15:18:00 CEST | Pressmeddelande

In a groundbreaking move, the Ideon-based company Iternio, known for its trailblazing product, A Better Routeplanner (ABRP), has been acquired by the American electric vehicle manufacturer, Rivian. The journey of Iternio and its commitment to enhancing electric vehicle experiences stands testament to Sweden's flourishing startup scene and emphasizes Rivian's commitment to expanding and improving its service offerings.