Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Sharp Minds Sessions den 8 maj

Under denna frukostträff får alla deltagare chansen att lära känna vår mentor Jon Hauksson bättre och ta del av hans lärdomar och erfarenheter. Hur kom han och medgrundaren Jonas Tellander på idén med Storytel? Vilka har varit de största lärdomarna, vad skulle han ha gjort annorlunda idag? Vi kommer också att fokusera på relationen mellan startup och investerare. Hur kom Jon och Anders i kontakt med varandra? Vad var det som fångade Anders intresse? Hur har relationen sett ut under resans gång, hur samarbetar de idag? Och vilka tips har dessa två investerare till företag som söker kapital?

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

”Jag investerar i företag som effektiviserar och/eller är underhållande utan att vara tidstjuvar”, säger Anders Bengtsson.

Tid: 8 maj klockan 08:30-09:30 (frukost serveras från klockan 8)

Plats: MHC, Restaurangen, Mobilvägen 10, Lund

Om Jon Hauksson

Jon Hauksson grundade Storytel Sweden AB 2005 tillsammans med Jonas Tellander. Företaget kallades först Bokilur. Fram till nyligen var Jon systemarkitekt och chefsutvecklare för Storytel. Jon har under de senaste åren fungerat som investerare i många startups och har lämnat sin operativa roll hos Storytel. Några av de bolag som Jon har satsat på är Delibr, Elobina, Dream Troopers AB (där han också är styrelseledamot) och Beatly. Jon är också en av Ideons fem mentorer 2018.

Om Anders Bengtsson

Anders Bengtsson har över 20 års erfarenhet som VD för små och medelstora företag och har arbetat många år som ledningskonsult för bland annat Semcon AB. Anders är grundare av Dimitra AB och partner i Bengtssons Tidnings Aktiebolag. Han har investerat i bolag inom områden som IT, mineraltillgångar och gruvdrift, fastigheter och förnybar energi. Anders Bengtsson är bland annat styrelseledamot i Diös Fastigheter AB (publ) och Scandinavian Biogas International AB.

Videoklipp med Jon Hauksson där han introducerar Sharp Minds Sessions

Sharp Minds Sessions den 8 maj
Jon Hauksson
Anders Bengtsson

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit upp på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; framtidens transporter, smarta städer, hälsoteknik/healthtech och smarta material.

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.