Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Sharp Minds Sessions den 8 maj

Under denna frukostträff får alla deltagare chansen att lära känna vår mentor Jon Hauksson bättre och ta del av hans lärdomar och erfarenheter. Hur kom han och medgrundaren Jonas Tellander på idén med Storytel? Vilka har varit de största lärdomarna, vad skulle han ha gjort annorlunda idag? Vi kommer också att fokusera på relationen mellan startup och investerare. Hur kom Jon och Anders i kontakt med varandra? Vad var det som fångade Anders intresse? Hur har relationen sett ut under resans gång, hur samarbetar de idag? Och vilka tips har dessa två investerare till företag som söker kapital?

”Jag är med för att dela med mig, träffa intressanta entreprenörer, lära mig nya saker och förhoppningsvis hitta bolag att investera i”, säger Jon Hauksson.

”Jag investerar i företag som effektiviserar och/eller är underhållande utan att vara tidstjuvar”, säger Anders Bengtsson.

Tid: 8 maj klockan 08:30-09:30 (frukost serveras från klockan 8)

Plats: MHC, Restaurangen, Mobilvägen 10, Lund

Om Jon Hauksson

Jon Hauksson grundade Storytel Sweden AB 2005 tillsammans med Jonas Tellander. Företaget kallades först Bokilur. Fram till nyligen var Jon systemarkitekt och chefsutvecklare för Storytel. Jon har under de senaste åren fungerat som investerare i många startups och har lämnat sin operativa roll hos Storytel. Några av de bolag som Jon har satsat på är Delibr, Elobina, Dream Troopers AB (där han också är styrelseledamot) och Beatly. Jon är också en av Ideons fem mentorer 2018.

Om Anders Bengtsson

Anders Bengtsson har över 20 års erfarenhet som VD för små och medelstora företag och har arbetat många år som ledningskonsult för bland annat Semcon AB. Anders är grundare av Dimitra AB och partner i Bengtssons Tidnings Aktiebolag. Han har investerat i bolag inom områden som IT, mineraltillgångar och gruvdrift, fastigheter och förnybar energi. Anders Bengtsson är bland annat styrelseledamot i Diös Fastigheter AB (publ) och Scandinavian Biogas International AB.

Videoklipp med Jon Hauksson där han introducerar Sharp Minds Sessions

Sharp Minds Sessions den 8 maj
Jon Hauksson
Anders Bengtsson

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit upp på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; framtidens transporter, smarta städer, hälsoteknik/healthtech och smarta material.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe AB launches an ecological, mineral-based sunscreen that is safe for human health and the environment13.3.2018 06:00Pressmeddelande

The Swedish company Suntribe AB is launching a non-whitening mineral sunscreen that is gentle for the environment and human skin. Like all other Suntribe sunscreens, the new body sunscreen features the mineral UV-filter Zinc Oxide as a natural alternative to chemical UV-filters. All other ingredients are from natural and organic origin. The new Suntribe Body sunscreen forms part of the company’s portfolio of a new generation of safe sunscreens.