Pressinbjudan: Sjögräsisolering en av många nya framtidslösningar för fossilfritt byggande
– välkommen på Living Lab den 8 maj

Sjögräsisolering, fossilfria fasadmaterial och golvprodukter gjorda av återvunnet material. Det är några av lösningarna som presenteras när företag från norra Europa samlas för att visa hur Göteborg ska bli en föregångare inom miljöområdet. Välkommen på Living Lab den 8 maj.

Göteborg ska vara en föregångare inom miljöområdet och en av världens mest progressiva städer i att åtgärda klimat- och miljöproblem. År 2050 ska Göteborg ha en hållbar och rättvis utsläppsnivå av växthusgaser. Detta innebär en minskning med drygt 75 procent i förhållande till dagens nivåer.

Med förskolan Hoppet har staden tagit ett första kliv mot en helt fossilfri förskola. Projektet ska leda till en standard för hur Göteborgs Stad utvecklar alla sina fastigheter mot satta klimatmål. I Hoppet görs något som ingen tidigare gjort när man tittar på hela arbetsprocessen från det att råvaran utvinns till det att materialet sitter i byggnaden. Lösningarna kan finnas hos de innovativa företag från norra Europa som nu kommer till Göteborg för att presentera sina idéer.

Varmt välkomna till ett Living Lab på Brewhouse den 8 maj för en inblick i framtidens byggande med Business Region Göteborg, Sustainable Business Hub och Innovatum som värdar. Under dagen kommer de inbjudna företagen berätta om innovativa produktlösningar för sjögräsisolering, fossilfria fasadmaterial, återvunnen belysningsarmatur och golvprodukter gjorda av återvunnet material.

– Genom att vi innoverar tillsammans – bransch, leverantörer och kravställare – kan vi hitta gemensamma lösningar på hållbarhetsproblem för framtidens fossilfria byggande, säger Carina Nowak, projektledare på Business Region Göteborg.

Eventet genomförs inom ramen för Northern Connections, ett EU-projekt med 21 partners från regioner, städer och kluster i Nordsjöregionen.

Seminariet kommer att hållas på engelska.

För deltagande och frågor kontakta Johanna Stål, Kommunikationsansvarig, Kluster & Innovation, Business Region Göteborg. johanna.stal@businessregion.se, 0722-21 96 91

Vad är ett Living Lab?
Living Lab är ett forsknings- och innovationskoncept som enkelt uttryckt handlar om att i verklig miljö och under verkliga omständigheter utveckla, testa, implementera och utvärdera innovativa lösningar i samverkan mellan forskning, offentliga och privata aktörer. Tillvägagångssättet gör det samtidigt möjligt för alla berörda aktörer att överväga produktens/tjänstens utveckling och uppskalning hos de potentiella användarna.

Tid: 8 maj, kl 8:30
Plats:
Brewhouse, Åvägen 24, Göteborg

Program:
8:30-9:00
Mingle and registration

9:00-11:45
Gothenburg – a sustainable city open to the world
 – Gothenburg – a role model in collaborating for a sustainable future and a growing city with great potential for suppliers of sustainable materials.
– Hoppet – Sweden´s first fossil-free pre-school that will set the standard for future urban development
– Market driven tools for climate declarations – Byggsektorns Miljöberäkningsverktyg and Environmental Product Declarations
– Sustainable urban developers are looking for suppliers for upcoming projects
– It takes courage to reduce greenhouse gases from the construction sector

11:45-13:00
Lunch, mingle, exhibition
13:00-15:30 Boosting possibilities for market impact – together we’ll make the impossible possible
 – What is happening in our neighbouring countries?
 – What are the possibilities of re– use in future construction projects?
 – The global trends in sustainable driven transitions
15:30-17:30 Mingle, food and talks

Living Lab-eventet hålls inom ramen för det EU-finansierade projektet Northern Connections som innefattar sju länder och 21 kluster, företag, städer och regioner kring Nordsjön. Målet med projektet är att få fler företag att delta i och stärka innovationssamarbeten över nationsgränserna inom hållbara lösningar. Living Lab- eventet anordnas av Business Region Göteborg, Innovatum och Sustainable Business Hub.
Läs mer om Northern Connections här >>

Bengt Kjellin, presschef, Business Region Göteborg,
bengt.kjellin@businessregion.se, 031-367 61 64

EU-pris till strategin bakom Göteborg Stads näringslivsstrategiska program  27.6.2019 07:15:00 CESTPressmeddelande

Business Region Göteborg har tagit emot priset “European Entrepreneurial Region Award 2020” (EER Award 2020). – Vi är så glada och stolta över priset! Det är en bekräftelse på framdriften av det näringslivsstrategiska programmet som drivs av Business Region Göteborg, säger Pia Areblad, ansvarig för Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program på Business Region Göteborg.