Pressinbjudan: Skansen inviger käpphästbana tillsammans med unga ryttare

Nu har en flock nya hingstar och ston flyttat in på friluftsmuseet Skansen. Silver, Toy, Lillan, Troj och King tillhör rasen käpphästar och alla Skansens gäster är välkomna att ta dem på en ritt i den nybyggda hinderbanan. Skansen bjuder också in till premiäruppvisning med käpphästryttarna Victoria Mattsson, 10 år, och Alexander Mattsson, 8 år.

På några år har intresset för käpphästsporten ökat snabbt och i dag räknar man med att det finns cirka 10 000 utövare i ­Sverige. Käpphästsporten samlar barn i alla åldrar som håller på med hoppning, dressyr, fältritt, utfodrar hästarna och deltar i stora käpphästtävlingar. Många käpphästryttare syr och smyckar också sina egna hästar.
- Det här är ett väldigt roligt initiativ och det passar bra in i utvecklingen av Skansens erbjudande till barn och ungdomar, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Parköppet på Skansen
Käpphästbanan är en del av Stiftelsen Skansens Corona-anpassade verksamhet Parköppet. 2020 har varit och är ett omtumlande år, även för världens äldsta friluftsmuseum. Skansen har kunnat hålla fortsatt öppet i den stora parken men de nuvarande restriktionerna har inneburit ett behov av att skapa nya, trygga sätt att mötas. Medan den traditionsenliga ponnyridningen är satt på paus, med anledning av Covid-19, och hästarna är iväg på sommarbete ger käpphästarna nya tillfällen för stämning och gemenskap.

Pressvisning
Datum:
Onsdag 8 juni 2020
Tid: kl 9.30
Plats: Bredablick på Skansen

Program:
09:00-09.20 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen
09:30 Familjen Mattsson inviger och premiärhoppar Skansens nya käpphästbana
10:00-10.30 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen

Begränsat antal platser, OSA senast tisdag 7 juli till marknad@skansen.se.
Önskar ni en privat intervju med familjen? Förboka en tid genom att mejla marknad@skansen.se.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.