Pressinbjudan: Skansen inviger käpphästbana tillsammans med unga ryttare

Nu har en flock nya hingstar och ston flyttat in på friluftsmuseet Skansen. Silver, Toy, Lillan, Troj och King tillhör rasen käpphästar och alla Skansens gäster är välkomna att ta dem på en ritt i den nybyggda hinderbanan. Skansen bjuder också in till premiäruppvisning med käpphästryttarna Victoria Mattsson, 10 år, och Alexander Mattsson, 8 år.

På några år har intresset för käpphästsporten ökat snabbt och i dag räknar man med att det finns cirka 10 000 utövare i ­Sverige. Käpphästsporten samlar barn i alla åldrar som håller på med hoppning, dressyr, fältritt, utfodrar hästarna och deltar i stora käpphästtävlingar. Många käpphästryttare syr och smyckar också sina egna hästar.
- Det här är ett väldigt roligt initiativ och det passar bra in i utvecklingen av Skansens erbjudande till barn och ungdomar, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Parköppet på Skansen
Käpphästbanan är en del av Stiftelsen Skansens Corona-anpassade verksamhet Parköppet. 2020 har varit och är ett omtumlande år, även för världens äldsta friluftsmuseum. Skansen har kunnat hålla fortsatt öppet i den stora parken men de nuvarande restriktionerna har inneburit ett behov av att skapa nya, trygga sätt att mötas. Medan den traditionsenliga ponnyridningen är satt på paus, med anledning av Covid-19, och hästarna är iväg på sommarbete ger käpphästarna nya tillfällen för stämning och gemenskap.

Pressvisning
Datum:
Onsdag 8 juni 2020
Tid: kl 9.30
Plats: Bredablick på Skansen

Program:
09:00-09.20 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen
09:30 Familjen Mattsson inviger och premiärhoppar Skansens nya käpphästbana
10:00-10.30 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen

Begränsat antal platser, OSA senast tisdag 7 juli till marknad@skansen.se.
Önskar ni en privat intervju med familjen? Förboka en tid genom att mejla marknad@skansen.se.

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s