Pressinbjudan: Skansen inviger käpphästbana tillsammans med unga ryttare

Nu har en flock nya hingstar och ston flyttat in på friluftsmuseet Skansen. Silver, Toy, Lillan, Troj och King tillhör rasen käpphästar och alla Skansens gäster är välkomna att ta dem på en ritt i den nybyggda hinderbanan. Skansen bjuder också in till premiäruppvisning med käpphästryttarna Victoria Mattsson, 10 år, och Alexander Mattsson, 8 år.

På några år har intresset för käpphästsporten ökat snabbt och i dag räknar man med att det finns cirka 10 000 utövare i ­Sverige. Käpphästsporten samlar barn i alla åldrar som håller på med hoppning, dressyr, fältritt, utfodrar hästarna och deltar i stora käpphästtävlingar. Många käpphästryttare syr och smyckar också sina egna hästar.
- Det här är ett väldigt roligt initiativ och det passar bra in i utvecklingen av Skansens erbjudande till barn och ungdomar, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Parköppet på Skansen
Käpphästbanan är en del av Stiftelsen Skansens Corona-anpassade verksamhet Parköppet. 2020 har varit och är ett omtumlande år, även för världens äldsta friluftsmuseum. Skansen har kunnat hålla fortsatt öppet i den stora parken men de nuvarande restriktionerna har inneburit ett behov av att skapa nya, trygga sätt att mötas. Medan den traditionsenliga ponnyridningen är satt på paus, med anledning av Covid-19, och hästarna är iväg på sommarbete ger käpphästarna nya tillfällen för stämning och gemenskap.

Pressvisning
Datum:
Onsdag 8 juni 2020
Tid: kl 9.30
Plats: Bredablick på Skansen

Program:
09:00-09.20 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen
09:30 Familjen Mattsson inviger och premiärhoppar Skansens nya käpphästbana
10:00-10.30 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen

Begränsat antal platser, OSA senast tisdag 7 juli till marknad@skansen.se.
Önskar ni en privat intervju med familjen? Förboka en tid genom att mejla marknad@skansen.se.