Pressinbjudan: Skansen inviger käpphästbana tillsammans med unga ryttare

Nu har en flock nya hingstar och ston flyttat in på friluftsmuseet Skansen. Silver, Toy, Lillan, Troj och King tillhör rasen käpphästar och alla Skansens gäster är välkomna att ta dem på en ritt i den nybyggda hinderbanan. Skansen bjuder också in till premiäruppvisning med käpphästryttarna Victoria Mattsson, 10 år, och Alexander Mattsson, 8 år.

På några år har intresset för käpphästsporten ökat snabbt och i dag räknar man med att det finns cirka 10 000 utövare i ­Sverige. Käpphästsporten samlar barn i alla åldrar som håller på med hoppning, dressyr, fältritt, utfodrar hästarna och deltar i stora käpphästtävlingar. Många käpphästryttare syr och smyckar också sina egna hästar.
- Det här är ett väldigt roligt initiativ och det passar bra in i utvecklingen av Skansens erbjudande till barn och ungdomar, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Parköppet på Skansen
Käpphästbanan är en del av Stiftelsen Skansens Corona-anpassade verksamhet Parköppet. 2020 har varit och är ett omtumlande år, även för världens äldsta friluftsmuseum. Skansen har kunnat hålla fortsatt öppet i den stora parken men de nuvarande restriktionerna har inneburit ett behov av att skapa nya, trygga sätt att mötas. Medan den traditionsenliga ponnyridningen är satt på paus, med anledning av Covid-19, och hästarna är iväg på sommarbete ger käpphästarna nya tillfällen för stämning och gemenskap.

Pressvisning
Datum:
Onsdag 8 juni 2020
Tid: kl 9.30
Plats: Bredablick på Skansen

Program:
09:00-09.20 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen
09:30 Familjen Mattsson inviger och premiärhoppar Skansens nya käpphästbana
10:00-10.30 Enskilda intervjuer med familjen Mattsson och Skansen

Begränsat antal platser, OSA senast tisdag 7 juli till marknad@skansen.se.
Önskar ni en privat intervju med familjen? Förboka en tid genom att mejla marknad@skansen.se.

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CETPressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.