Pressinbjudan: Socialdemokraterna presenterar nya vallöften för en ännu bättre sjukvård

Pressträffen leds av socialminister Annika Strandhäll.

Plats: Sveavägen 68

Tid: Tisdag 26 juni kl.13:00

Presslegitimation och föranmälan krävs.

Kontakt:

Föranmälan till: Elin Tibell, 072-736 58 37, elin.tibell@socialdemokraterna.se

Pressekreterare hos Annika Strandhäll: Jakob Andersson tel.072-450 41 85, jakob.andersson@regeringskansliet.se

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O