Pressinbjudan: Socialdemokraterna presenterar nya vallöften på välfärdsområdet

Medverkar gör finansminister Magdalena Andersson, socialminister Annika Strandhäll samt Philip Botström, ordförande, SSU och Nasra Ali, ordförande S-studenter.

Plats: Sveavägen 68

Tid: Torsdag den 17 maj kl 12:15

Föranmälan och presslegitimation krävs.

Kontakt: Pressekreterare Viktoria Hjulström, 0705-66 51 81 viktoria.hjulstrom@socialdemokraterna.se

Riddarhustorget 7-9

Socialdemokraterna släpper rapport om vinster i välfärden: ”De får betala priset för Sverigedemokraternas högersväng”5.5.2018 10:00Pressmeddelande

Vinster i välfärden har debatterats och diskuterats under en lång tid. En överväldigande folkopinion, även bland de borgerliga partiernas väljare, är positiva till att begränsa vinstjakten i välfärden. Ändå har det aldrig tidigare lagts fram ett förslag i riksdagen om att stoppa vinstjakten. Inte förrän nu. Den 7 juni ska riksdagens 349 ledamöter trycka på voteringsknapparna och avgöra om vinstjakten i skola och omsorg ska stoppas eller inte. Sverigedemokraterna lovade före valet att begränsa vinsterna i välfärden. Sedan dess har de svängt. Den 7 juni kommer de, tillsammans med de andra högerpartierna, rösta nej till förslaget om att stoppa vinstjakten. Vad får detta för konsekvenser för dem som arbetar i välfärden? I en ny sammanställning framgår det att vinstjakten i välfärden leder till betydande försämringar i form av löner, arbetsvillkor och personaltäthet i skolan och omsorgen. - Sverigedemokraterna vänder undersköterskorna och lärarna ryggen genom att rösta ner förslaget om vins