Pressinbjudan: sommarmingel i Almedalen med Elisabeth Svantesson och Anna-Karin Hatt

Almega inleder även denna Almedalsvecka med sommarmingel söndagen den 1 juli klockan 17.00-19.00 i Tjänsteföretagens hus i Almedalsparken. Minglet inleds med ett kort samtal mellan Almegas vd Anna-karin Hatt och Moderaternas Elisabeth Svantesson. Samtalet leds av journalisten Jörgen Huitfeltd. Jörgen kommer leda flera av våra aktiviteter under veckan.

Almega har förvandlat Hotell Almedalen, Strandvägen 8,  till Tjänsteföretagens hus powered by Almega.

Vårt fokus under veckan handlar om hur tjänsteföretagen kan vara med och lösa våra stora samhällsutmaningar. I Tjänsteföretagens Hus anordnas seminarier, debatter och intervjuer som belyser tjänstesektorns viktiga roll för välfärden, integrationen och en ökad trygghet på arbetsmarknaden. Vi samlar Almegas förbund och många av våra medlemsföretag under ett och samma tak. Här hittar du mer om våra olika programpunkter. Välkommen förbi under veckan.

Varmt välkommenpå sommarmingel och till Tjänsteföretagens hus

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.