Pressinbjudan: sommarmingel i Almedalen med Elisabeth Svantesson och Anna-Karin Hatt

Almega inleder även denna Almedalsvecka med sommarmingel söndagen den 1 juli klockan 17.00-19.00 i Tjänsteföretagens hus i Almedalsparken. Minglet inleds med ett kort samtal mellan Almegas vd Anna-karin Hatt och Moderaternas Elisabeth Svantesson. Samtalet leds av journalisten Jörgen Huitfeltd. Jörgen kommer leda flera av våra aktiviteter under veckan.

Almega har förvandlat Hotell Almedalen, Strandvägen 8,  till Tjänsteföretagens hus powered by Almega.

Vårt fokus under veckan handlar om hur tjänsteföretagen kan vara med och lösa våra stora samhällsutmaningar. I Tjänsteföretagens Hus anordnas seminarier, debatter och intervjuer som belyser tjänstesektorns viktiga roll för välfärden, integrationen och en ökad trygghet på arbetsmarknaden. Vi samlar Almegas förbund och många av våra medlemsföretag under ett och samma tak. Här hittar du mer om våra olika programpunkter. Välkommen förbi under veckan.

Varmt välkommenpå sommarmingel och till Tjänsteföretagens hus

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under