Pressinbjudan: sommarmingel i Almedalen med Elisabeth Svantesson och Anna-Karin Hatt

Almega inleder även denna Almedalsvecka med sommarmingel söndagen den 1 juli klockan 17.00-19.00 i Tjänsteföretagens hus i Almedalsparken. Minglet inleds med ett kort samtal mellan Almegas vd Anna-karin Hatt och Moderaternas Elisabeth Svantesson. Samtalet leds av journalisten Jörgen Huitfeltd. Jörgen kommer leda flera av våra aktiviteter under veckan.

Almega har förvandlat Hotell Almedalen, Strandvägen 8,  till Tjänsteföretagens hus powered by Almega.

Vårt fokus under veckan handlar om hur tjänsteföretagen kan vara med och lösa våra stora samhällsutmaningar. I Tjänsteföretagens Hus anordnas seminarier, debatter och intervjuer som belyser tjänstesektorns viktiga roll för välfärden, integrationen och en ökad trygghet på arbetsmarknaden. Vi samlar Almegas förbund och många av våra medlemsföretag under ett och samma tak. Här hittar du mer om våra olika programpunkter. Välkommen förbi under veckan.

Varmt välkommenpå sommarmingel och till Tjänsteföretagens hus

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.