Pressinbjudan: sommarmingel i Almedalen med Elisabeth Svantesson och Anna-Karin Hatt

Almega inleder även denna Almedalsvecka med sommarmingel söndagen den 1 juli klockan 17.00-19.00 i Tjänsteföretagens hus i Almedalsparken. Minglet inleds med ett kort samtal mellan Almegas vd Anna-karin Hatt och Moderaternas Elisabeth Svantesson. Samtalet leds av journalisten Jörgen Huitfeltd. Jörgen kommer leda flera av våra aktiviteter under veckan.

Almega har förvandlat Hotell Almedalen, Strandvägen 8,  till Tjänsteföretagens hus powered by Almega.

Vårt fokus under veckan handlar om hur tjänsteföretagen kan vara med och lösa våra stora samhällsutmaningar. I Tjänsteföretagens Hus anordnas seminarier, debatter och intervjuer som belyser tjänstesektorns viktiga roll för välfärden, integrationen och en ökad trygghet på arbetsmarknaden. Vi samlar Almegas förbund och många av våra medlemsföretag under ett och samma tak. Här hittar du mer om våra olika programpunkter. Välkommen förbi under veckan.

Varmt välkommenpå sommarmingel och till Tjänsteföretagens hus

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

Positiva till Moderaternas förslag att se över diskrimineringslagen3.9.2018 16:29Pressmeddelande

Kommentar till Moderaternas förslag om att se över diskrimineringslagen mot bakgrund av den dom Arbetsdomstolen som gav en muslimsk kvinna skadestånd därför det företag där hon sökte jobb hade avbrutit anställningsförfarandet när kvinnan vägrade ta en manlig chef, just därför att han är man. - Vi är positiva till Moderaterna förslag. Vi ser att det skulle vara möjligt med ett tillägg i diskrimineringslagen som innebär att en arbetsgivare inte behöver finna sig i att en anställd diskriminerar andra på grund av till exempel kön även om den anställde åberopar sin religionsfrihet, menar Lars Bäckström, arbetsrättsjurist på Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.