Pressinbjudan: Spadtag för 182 nya studentbostäder på Lappis

Den 15 september är det spadtag för 182 nya studentlägenheter på Lappkärrsberget som kommer bli Sveriges största bostadscampus. Stockholms studentbostäder bygger totalt 800 nya studentbostäder på platsen och det här är den andra etappen.

– Stockholm behöver fler campusnära studentbostäder för att nå målet om att bli en av världens ledande kunskapsregioner. Därför känns det superkul att bygga de här bostäderna som dessutom ligger på kort avstånd från både universitet, natur och vatten, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Tid: 11:30-13:15

Plats: Adressen till evenemanget är Lektorsstigen 21

Medverkande och program: Utöver en ceremoni kommer ett panelsamtal att hållas på ämnet ”Så kan Stockholm bli en ledande kunskapsregion”. Medverkar under dagen gör:

Gustav Hemming, regionråd Region Stockholm

Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef, Stockholms Handelskammare

Sofia Holmdahl, ordförande SSCO.

Stina Olén, vd Studentbostadsföretagen.

Ingrid Gyllfors, vd Stockholms studentbostäder

Lars Enroth, regionchef Peab

Om projektet:

• 182 studentlägenheter ska byggas
  • Projektet planeras vara klart sommaren 2023
  • I huset byggs även en förskola och lokal för café
  • Utanför huset byggs stor lekplats och parkering

Välkommen att höra av dig till philip.wollner@sssb.se, 084581022, vid intresse.

Stockholms studentbostäder har funnits i över 60 år och är störst på studentbostäder i Sverige med över 8000 bostäder i sitt bestånd. Företaget förvaltar, förmedlar och bygger studentbostäder.

SSSB erbjuder allt ifrån korridorsrum till ettor och familjelägenheter över hela Stockholm.

Företaget drivs i stiftelseform av vår ägare och grundare Stockholms studenters centralorganisation.

Fler campusnära studentbostäder ökar Stockholms attraktionskraft som studentstad16.7.2021 06:05:00 CEST | Pressmeddelande

I dag får alla som sökt plats på universitet och högskolor i Stockholm i höst besked om de har kommit in. Alltför ofta grumlas glädjen i att bli antagen till sin drömutbildning i oro och ångest över att hitta ett boende i bostadsbristens Stockholm. Nu hoppas vi på gemensamma insatser från privata aktörer, Stockholms kommuner och region Stockholm för att vända trenden och förhindra att Stockholm halkar efter som studentstad. Fram till 2030 kommer det att behövas minst 6 000 nya studentbostäder för att tillgodose studenternas boendebehov och skapa fortsatt efterfrågan.

Stockholms studentbostäder korad till Årets klättrare för andra året i rad7.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäder, SSSB, har korats till vinnare för andra året i rad i kategorin ”Årets klättrare” i den årliga kundundersökningen Nöjd Studbo. Stiftelsen tilldelas priset för ett lyft av NKI, Nöjd Kund Index, med 2 procent till 75. Det är ett högt resultat som indikerar att hyresgästerna överlag är mycket nöjda med sin hyresvärd. Priset delades ut den 6 maj under Studentbostadsföretagens Nöjd Studbo-dag.