Pressinbjudan: SSU:s kongress 9-12 augusti

Temat för SSU:s 40:e förbundskongress är Framåt tillsammans - en jämlik, demokratisk och grön framtid. På kongressen tar SSU sig an nutidens och framtidens utmaningar, både i Sverige och i världen. Tillsammans bestämmer vi vägen framåt för vilken organisation SSU ska vara och vilken politik vi ska driva.

SSU samlas för kongress vartannat år och årets kongress äger rum i Karlstad där 250 ombud från alla 26 SSU-distrikt kommer att samlas. Ombuden kommer att ta beslut om SSU:s politik, organisatoriska strategier och personval som innefattar förbundsordförande, förbundssekreterare och övriga styrelseledamöter. Bland de inbjudna gästerna finns Statsminister Stefan Löfven som kommer framföra ett tal till kongressen.

All pressackreditering sker genom följande länk och krävs för att bli insläppt i kongressområdet:

Plats: Karlstad CCC, Karlstad

Adress: Tage Erlandergatan 8

Datum: 9-12 augusti

Kongresschema:

Pressansvarig:

Youbert Aziz

youbert.aziz@ssu.se

Kongressansvarig:

Anna Lindqvist

anna.lindqvist@ssu.se

070 -327 39 28

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.