Pressinbjudan: SSU:s kongress 9-12 augusti

Temat för SSU:s 40:e förbundskongress är Framåt tillsammans - en jämlik, demokratisk och grön framtid. På kongressen tar SSU sig an nutidens och framtidens utmaningar, både i Sverige och i världen. Tillsammans bestämmer vi vägen framåt för vilken organisation SSU ska vara och vilken politik vi ska driva.

SSU samlas för kongress vartannat år och årets kongress äger rum i Karlstad där 250 ombud från alla 26 SSU-distrikt kommer att samlas. Ombuden kommer att ta beslut om SSU:s politik, organisatoriska strategier och personval som innefattar förbundsordförande, förbundssekreterare och övriga styrelseledamöter. Bland de inbjudna gästerna finns statsminister Stefan Löfven som kommer framföra ett tal till kongressen.

All pressackreditering sker genom följande länk och krävs för att bli insläppt i kongressområdet:

Plats: Karlstad CCC, Karlstad

Adress: Tage Erlandergatan 8

Datum: 9-12 augusti

Kongresschema:

Pressansvarig:

Youbert Aziz

youbert.aziz@ssu.se

Kongressansvarig:

Anna Lindqvist

anna.lindqvist@ssu.se

070 -327 39 28

Rapport: sämre löneutveckling med svaga fack1.12.2020 10:10:41 CET | Pressmeddelande

Idag släpper SSU en rapport om hur facklig organiseringsgraden löneutvecklingen i Sverige. I rapporten konstaterar vi att starka fack med hög anslutningsgrad likt den svenska fackföreningsrörelsen har en avgörande roll i att stärka löntagarnas ställning på arbetsmarknaden genom att ge högre reallöner. Sambandet kvarstår när man kontrollerar för andra viktiga faktorer så som landspecifika förhållanden, sysselsättningsgrad och produktivitet över tid inom alla OECD-länder under 2010-talet.

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.