Pressinbjudan: Ståldagen 1 december – större intresse än någonsin

Nästa år fyller Jernkontoret 275 år, och Sveriges äldsta branschorganisation har aldrig varit mer aktuell. Den 1 december bjuder järn- och stålindustrin in till årets viktigaste samtal om hur svensk industri ska fortsätta vara attraktiv för kompetensen och investeringarna som krävs för den hållbara omställningen.
Talare på Ståldagen 2021

Temat för Ståldagen 2021 är attraktionskraft

Tillsammans med deltagare och talare bjuder järn- och stålindustrin in till diskussion om: Vad innebär industriboomen i norra Sverige för landets attraktionskraft? Hur säkerställer vi att industrin attraherar nödvändig kompetens och de främsta forskarna? Vad krävs för att det ska vara attraktivt och motiverat att investera i utvecklingen och omställningen av svensk industri? Vad driver den hållbara omställningen och kan den stärka industrins och Sveriges globala konkurrenskraft?

19 anledningar – minst!

Under Ståldagen deltar några av näringslivet och politikens främsta beslutsfattare på plats på scenen i Bryggarsalen.

• Ulf Kristersson, partiledare Moderaterna
  • Annie Lööf, partiledare Centerpartiet
  • Martin Lindqvist, vd SSAB
  • Göran Björkman, vd Sandvik Materials Technology
  • Kristin Magnusson Bernard, vd Första AP-fonden
  • Harald Mix, investerare H2 Green Steel, Northvolt m.m.
  • Lena Sellgren, chefsekonom Business Sweden
  • Maria Wetterstrand, vd Miltton Europe
  • Karl-Petter Thorwaldsson, senior advisor SSAB
  • Hanna Meuser, HR Sandvik Materials Technology
  • Martin Lundstedt, vd Volvo
  • Arman Teimouri (L), energi- och näringspolitisk talesperson
  • Camilla Brodin (KD), energi- och näringspolitisk talesperson
  • Roger Mörtvik (S), statssekreterare hos arbetsmarknadsministern
  • Claes Nordmark (S), kommunstyrelsens ordförande Boden
  • Emma Linnman, projektledare Ett kompetenslyft för Sverige, Region Västmanland
  • Bo-Erik Pers, vd Jernkontoret
  • Annika Roos, tillträdande vd Jernkontoret (januari 2022)
  • Karin Klingenstierna, moderator för Ståldagen

Programmet i sin helhet finns på www.ståldagen.se.

Väntelista för att delta på plats, men möjligt att delta via länk

Konferensen äger rum i Bryggarsalen i Stockholm och talarna deltar fysiskt. Konferensen är fulltecknad och det finns en väntelista för att delta fysiskt. Det är också möjligt att följa Ståldagen digitalt.

Intresseanmälningar för journalister sker enklast via Maja Boström, kommunikationsdirektör på Jernkontoret, e-post: maja bostrom@jernkontoret.se, telefon: 073 046 82 68.

Praktisk information om Ståldagen

Ståldagen arrangeras den 1 december 2021 av Jernkontoret tillsammans med järn- och stålföretagen i Sverige. Cirka 180 personer kommer till Bryggarsalen i Stockholm. Dagen inleds med lunch kl. 12.00, programmet på scenen startar kl. 13.00 och slutar kl. 17.15.

Programmet i sin helhet finns på www.ståldagen.se.

Talare på Ståldagen 2021