Pressinbjudan: Stockholm Internet Forum, SIF19: Det krympande demokratiska utrymmet online - mobilisering för ett fritt, öppet och säkert internet

Sedan ett antal år tillbaka har det demokratiska utrymmet online krympt och läget är både allvarligt och akut. Repressiva åtgärder har ökat mot det civila samhället, journalister, minoriteter och andra förändringsaktörer.

Vi står vid ett vägskäl; ska internet ska vara en tillgång för att stärka demokratin – eller ska det tillåtas vara ett verktyg för att begränsa och krympa det demokratiska utrymmet. Färdriktningen sätt nu och frågorna är många: Hur ska vi kunna garantera ett fritt, öppet och säkert internet? Hur gör vi för att fler människor, särskilt kvinnor, får tillgång till internet? Hur ser ansvaret ut? Går det att stärka ansvarsutkrävandet för brott mot de mänskliga rättigheterna online?

Dessa frågor kommer att diskuteras på Stockholm Internet Forum, SIF19, som arrangeras för sjätte gången. Under två dagar kommer 500 nätaktivister, journalister och andra demokratiföreträdare från närmare 100 länder att diskutera internets roll som positiv kraft för utveckling och demokrati och hur de bakslag vi ser idag kan hanteras. Deltagarna kommer från länder som Afghanistan, Colombia, Etiopien, Haiti, Indien, Israel, Myanmar, Palestina, Tanzania, Turkiet, Venezuela och Zimbabwe.

Sidas generaldirektör Carin Jämtin inledningstalar på SIF, och andra talare är Kate Gilmore som är FN:s högkommissionär för mänskliga rättigheter, Agnes Callamard som är FN:s särskilda rapportör för utomrättsliga avrättningar, och som har i uppdrag att utreda mordet på den saudiske journalisten Jamal Khashoggi för FN:s räkning., Clément Nyaletsossi Voule, FN:s specielle rapportör för rätt till organisations- och mötesfrihet, utrikesminister Margot Wallström och biståndsminister Peter Eriksson samt Alex Walden som är Global Policy Lead for mänskliga rättigheter och yttrandefrihet på Google.

Några intressanta deltagare är den rysk-brittiske journalisten Peter Pomorantsev, aktivisten Melanio Escobar från Venezuela som samlar gräsrotsjournalister för att sprida nyheter som statsmedia inte tar upp, Ei Myat Noe Khin och Yatanar Htun som är nyckelpersoner i den nya digitala rörelsen i Myanmar/Burma, etiopiska Berhan Taye från organisationen AccesNow som leder den globala kampanjen #KeepItOn för att stoppa internetavstängningar och Luis Fernando Garcia, chef för ett nätverk som försvarar digitala rättigheter i Mexiko.

När: 16 maj kl. 08.45 - 17.00 och 17 maj kl. 09.00-13.30. Registrering från kl. 08.00 den 16 maj.

Var: Stockholm City Conference Center, Barnhusgatan 12–14, Stockholm. T-bana T-centralen eller Hötorget.

Länk till programmet med deltagarlista och övrig info finns här

Stockholm Internet Forum 2019 arrangeras av Sida med generaldirektör Carin Jämtin som värd. Alla paneldiskussioner sänds live på www.stockholminternetforum.se och det finns möjlighet att på Twitter ställa frågor till panelerna genom att använda hashtaggen #SIF2019.

Hela arrangemanget är öppet för media och ackreditering sker via mail till inga-lill.hagberg@sida.se vid Sidas presstjänst.

För mer information eller bokning av intervjuer; kontakta Inga-Lill Hagberg, telefon: 0706-27 60 98 eller mail: inga-lill.hagberg@sida.se

Fortsatt starkt stöd för svenskt bistånd27.12.2023 09:14:11 CET | Pressmeddelande

I en värld som präglas av krig och konflikt, och på hemmaplan av höjd ränta och ökade matpriser har inställningen till bistånd blivit mer positiv. Fler än tidigare år, anser att Sveriges bistånd är effektivt, samtidigt som förtroendet för att biståndet kan bidra till en bättre värld ökar. Det visar Sifos årliga attitydmätning av svenskt bistånd, som görs på uppdrag av Sida, Styrelsen för Internationellt Utvecklingssamarbete.