Pressinbjudan: Stormöte om Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program

120 000 nya jobb i Göteborgsregionen fram till 2035. Det är vad Göteborgs Stads näringslivsprogram ytterst handlar om när näringslivet ska få de allra bästa förutsättningarna och regionen ska bli en av världens mest nytänkande storstadsregioner.

För att säkra framdriften av programmet och se till att företagens röst hörs arrangerar Business Region Göteborg den 31 januari ett stormöte på Lindholmen Science Park tillsammans med närmare tvåhundra deltagare från näringslivet och staden dit också media hälsas välkomna.

Våra referensorganisationer Västsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv och Företagarna har tagit fram runt 75 företag, stora som små och från en rad olika branscher, som kommer delta på mötet. De vill alla bidra i arbetet med det näringslivsstrategiska programmet.

De övriga referensorganisationerna Göteborgs universitet, Unionen, LO och Studentforum kommer också vara på plats.

– Det är en stor förflyttning som skett sedan vi förde 80-talet dialoger med företag, organisationer från näringsliv, akademi, science parks och staden under 2017 för att lyssna in vilka behov och önskemål som fanns. I dag har vi ett omtalat näringslivsstrategiskt program som det råder full politisk enighet om och som förra året till och med prisades av EU, säger Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg.

– Vi ska inte förvänta oss en mängd kortsiktiga segrar utan det handlar om ett långsiktigt och träget arbete som ska bygga förtroende mellan staden och våra företag. För förtroendefrågan är oerhört viktig och central. Jag förstår om man som företagare är innerligt trött på att höra oss prata, man vill se att det händer saker. Nu ska vi visa vad vi gör.

Efter stormötet finns möjligheter till intervjuer med företagare, organisationer och staden om det fortsatta arbetet med det näringslivsstrategiska programmet.

Plats: Lindholmen Conference Center, Lindholmspiren 5

Program:

7.30 Frukost

8.00 Välkommen, Axel Josefsson, Kommunstyrelsen ordförande

8.05 Bakgrund, Pia Areblad, Business Region Göteborg

8.15 Vad händer nu inom näringslivsstrategiska programmet?

8.45 Introduktion till rundabordssamtal

8.50 Rundabordssamtal

9.25 Fånga upp inspel från rundabordssamtalen

9.35 Samtal med referensorganisationer till programmet

9.55 Avrundning Eva Hessman, kommundirektör och Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg

10.00 Slut

Kaffe serveras och det finns möjlighet att stanna kvar och nätverka

Pia Areblad, verksamhetsstrateg, pia.areblad@businessregion.se, 031-367 61 48

Bengt Kjellin, presschef, bengt.kjellin@businessregion.se, 031-367 61 64

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.

Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser6.3.2020 11:40:52 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.