Pressinbjudan: Stormöte om Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program

120 000 nya jobb i Göteborgsregionen fram till 2035. Det är vad Göteborgs Stads näringslivsprogram ytterst handlar om när näringslivet ska få de allra bästa förutsättningarna och regionen ska bli en av världens mest nytänkande storstadsregioner.

För att säkra framdriften av programmet och se till att företagens röst hörs arrangerar Business Region Göteborg den 31 januari ett stormöte på Lindholmen Science Park tillsammans med närmare tvåhundra deltagare från näringslivet och staden dit också media hälsas välkomna.

Våra referensorganisationer Västsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv och Företagarna har tagit fram runt 75 företag, stora som små och från en rad olika branscher, som kommer delta på mötet. De vill alla bidra i arbetet med det näringslivsstrategiska programmet.

De övriga referensorganisationerna Göteborgs universitet, Unionen, LO och Studentforum kommer också vara på plats.

– Det är en stor förflyttning som skett sedan vi förde 80-talet dialoger med företag, organisationer från näringsliv, akademi, science parks och staden under 2017 för att lyssna in vilka behov och önskemål som fanns. I dag har vi ett omtalat näringslivsstrategiskt program som det råder full politisk enighet om och som förra året till och med prisades av EU, säger Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg.

– Vi ska inte förvänta oss en mängd kortsiktiga segrar utan det handlar om ett långsiktigt och träget arbete som ska bygga förtroende mellan staden och våra företag. För förtroendefrågan är oerhört viktig och central. Jag förstår om man som företagare är innerligt trött på att höra oss prata, man vill se att det händer saker. Nu ska vi visa vad vi gör.

Efter stormötet finns möjligheter till intervjuer med företagare, organisationer och staden om det fortsatta arbetet med det näringslivsstrategiska programmet.

Plats: Lindholmen Conference Center, Lindholmspiren 5

Program:

7.30 Frukost

8.00 Välkommen, Axel Josefsson, Kommunstyrelsen ordförande

8.05 Bakgrund, Pia Areblad, Business Region Göteborg

8.15 Vad händer nu inom näringslivsstrategiska programmet?

8.45 Introduktion till rundabordssamtal

8.50 Rundabordssamtal

9.25 Fånga upp inspel från rundabordssamtalen

9.35 Samtal med referensorganisationer till programmet