Pressinbjudan: Strategi för rikare stadsliv

Hur påverkar utbudet i stadskärnan besöksflöden och kommersiell omsättning? Vilka effekter har enskilda branscher, som t ex kultur och utbildning, på stadskärnan? Vilka är nycklarna för att lyckas med ett rikt stadsliv?

Det har rapporten Cityindex Insikt 2022 undersökt. I rapporten lyfts också goda exempel på tillämpning i praktiken. På ett webbinarium den 9 juni kl. 09.00 presenteras Cityindex Insikt 2022, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Välkommen!

Datum och tid: 9 juni kl. 09.00-10.00
Plats: Zoom

Anmälan:

Anmäl dig till clara.winblad@fastighetsagarna.se så får du en zoomlänk till webbinariet

Om Cityindex
Stadsutveckling kräver insikt och kunskap. Därför tar Fastighetsägarna årligen fram rapporten Cityindex tillsammans med HUI Research. Analys av data och trender ger förutsättningar till städers långsiktiga planering men också möjligheter att agera när samhället och konsumenternas efterfrågan utvecklas och förändras.

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.