Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar branschrapporten Läget i Handeln - nya prognoser över antalet jobb och butiker i handeln

Måndag 31 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som innehåller nya prognoser över hur antalet jobb och butiker kommer att utvecklas till år 2030. Coronapandemin har förändrat våra köpbeteenden och även när samhället återgår till det normala väntas många av pandemins effekter på handeln att vara bestående.

Rapporten Läget i Handeln sammanfattar var handeln står idag, drygt 15 månader efter det att pandemin slog till. Den ger också en inblick i hur utvecklingen ser ut i handelns olika delbranscher.

För första gången presenterar rapporten också siffror över begagnatmarknaden, en snabbt växande del av handeln som inte tidigare har kvantifierats.

Medverkar gör Svensk Handels vd Karin Johansson och chefsekonom Johan Davidson.

Tid: Måndag 31 maj, kl 10.00 – 10:45.

Plats: Pressträffen sker digitalt via teams. Anmäl dig till hans.tjernstrom@svenskhandel.se

Under dagen finns även möjlighet att göra intervjuer på plats.

Modehandelns återhämtning fortsätter10.9.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för augusti visar att kläd-och skohandeln fortsatt går starkt efter många och långa pandemimånader. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 26,2 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 22,5 procent. Jämfört med 2019 ökar klädförsäljningen, uppbackad av en stark e-handel, med 3,5 procent, medan skohandeln backar med 14 procent.

Uppdämt köpsug ger fart åt kläd- och skohandeln12.8.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för juli visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 20,2 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent.