Pressinbjudan: Talmannen inviger Fira demokratin! på Skansen

Rösträttsrörelsen firade riksdagens första formella beslut om att införa allmän och lika rösträtt här på Skansen den 29 maj 1919. I år, 2019, inviger talman Andreas Norlén riksdagens vandringsutställning Fira demokratin! på samma plats och på samma dag. Men 100 år senare.

Talman Andreas Norlén. Foto: Per Landfors, Västerbottenskuriren.

Talman Andreas Norlén inviger den 29 maj vandringsutställningen Fira demokratin! på Skansen. Invigningsdatumet lyfter fram rösträttsrörelsens firande som ägde rum på Skansen den 29 maj 1919, efter riksdagens första formella beslut om att införa allmän och lika rösträtt.

-Riksdagen firar demokratins historiska landvinningar och vill samtidigt uppmärksamma demokratins möjligheter och utmaningar i dag. Det är hela Sveriges demokrati vi firar och denna vandringsutställning kommer att visas runt om i Sverige. Jag ser fram emot att visa den på Skansen, i hjärtat av vår vackra huvudstad, säger talman Andreas Norlén.

Utställningen är en del i riksdagens firande av demokratins genombrott för hundra år sedan. Den kommer att finnas på Skansen från den 29 maj till den 9 juni 2019.

Datum: Onsdag den 29 maj

Plats: Skansen, rulltrappshallen

12.00                  Utställningsområdet öppnar

12.30                  Skansenchef John Brattmyhr hälsar välkommen

Enhetschef Nina Eklöf talar om demokratins historia

och dess koppling till samtiden

12.40                  Talman Andreas Norlén talar om demokratijubileet

12.45                  Talman Andreas Norlén inviger utställningen Fira demokratin!

Fototillfälle

Bakgrund

För hundra år sedan beslutade riksdagen om att införa allmän och lika rösträtt för kvinnor och män och de första kvinnorna tog plats i riksdagen 1922. Under åren 2018-2022 firar riksdagen demokratins genombrott. Mer information om demokratijubileet finns på firademokratin.riksdagen.se

Helena Martinsson, chef Sekretariatet för demokratijubileet, 08-786 57 11

Anna Ström, talmannens pressekreterare, 072-736 62 65

Christina Hamnqvist, pressekreterare Skansen, 0729-83 79 55

Talman Andreas Norlén. Foto: Per Landfors, Västerbottenskuriren.

Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj15.5.2019 08:48:11 CESTPressmeddelande

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!