Trafikverket

Pressinbjudan Tävling klar för nya Oxbergsbroarna

Dela

Om några år ska Oxbergsbron över Österdalälven ersättas. Trafikverket arrangerade tidigare i år en tävling om att utforma två nya broar över älven: en järnvägsbro och en vägbro. Nu ska det vinnande förslaget presenteras.

Trafikverket har som vision att skapa hållbara, välfungerande och vackra anläggningar.

-  Våra anläggningar är en viktig del av det gemensamma samhällsbygget. Arkitekturen är avgörande för både människors upplevelser av dessa miljöer men också för samspelet med det omgivande landskapet, säger Johan Folkesson, chefsarkitekt på Trafikverket.

För att uppnå detta har Trafikverket beslutat att arrangera fler projekttävlingar, där deltagarna tävlar om att utforma ett projekt. I linje med detta arrangerade Trafikverket, i samarbete med Sveriges Arkitekter, en tävling om att utforma en järnvägsbro och en vägbro över Österdalälven.

15 oktober presenteras det vinnande förslaget
Efter en öppen kvalificering valdes fyra tävlingsteam ut att tävla. Tävlingsförslagen har bedömts av en jury bestående av sju personer. Juryn representerar Trafikverket, Statens vegvesen i Norge och Sveriges Arkitekter. När tävlingen är avslutad avser Trafikverket att förhandla med det vinnande teamet om det fortsatta uppdraget. Det vinnande teamet kommer att ansvara för att förverkliga gestaltningen av det vinnande förslaget.

Torsdagen den 15 oktober kommer det vinnande förslaget att presenteras vid Oxbergsbron. På plats kommer samtliga godkända tävlingsförslag att visas upp på en teveskärm. Medverkar gör bland annat Trafikverkets chefsarkitekt Johan Folkesson, Trafikverkets projektchef Åsa Bergqvist samt representanter från tävlingsjuryn och det vinnande teamet.


Media välkomnas

Plats: Vid nuvarande Oxbergsbrons nordöstra sida (se karta)
Tid: Torsdag 15 oktober klockan 10–11

Innehåll:

  • presentation av projektet
  • presentation av den genomförda tävlingen
  • offentliggörande av vinnare
  • anförande från vinnande team
  • möjlighet att ställa frågor och göra intervjuer.

Anmälan: Anmäl gärna, om ni tänker delta till georg.kruger@trafikverket.se.


Vision: det här är nya Oxbergsbron

Projektet ska i sin gestaltning utgå från ett helhetsperspektiv där järnvägsbron, vägbron och kulturlandskapet samspelar. Järnvägsbron ska präglas av en gestaltning som både förvaltar det kulturhistoriska avtryck som den gamla bron lämnar efter sig och skapar värden som kommande generationer känner stolthet över. Järnvägsbron ska vara ett landmärke med starka symboliska värden som berättar ”det här är den nya Oxbergsbron”. Den nya vägbron ska underordna sig järnvägsbron, men de ska tillsammans bilda en gemensam gestaltad helhetsmiljö.

Den huvudsakliga uppgiften har varit att gestalta den nya järnvägsbron. Eftersom Trafikverket vill att de båda broarna och dess omgivning hanteras som en helhet har även vägbron och entréplatserna inkluderats i projekttävlingen.


Byggnationen startar 2025

Förutsättningar för järnvägsbron är att den ska kunna byggas under kort tid. Kreativa men pålitliga lösningar bör vara en ledstjärna för att skapa en bro av god kvalitet som kan vidmakthållas under 120 år. Arbetet ska kunna utföras med god arbetsmiljö och låg miljöbelastning under brons livslängd. Det är av största vikt att hög trafiksäkerhet och framkomlighet kan upprätthållas under hela brons livslängd.

- Äntligen! Nu ser jag fram emot att få ta till mig det vinnande teamets inspiration och få bygga något vackert som kommer att göra nytta i många år framöver, säger Fredrik Stål som är Trafikverkets projektledare och ska leda arbetet med att bygga broarna.

Den uppskattade totala produktionskostnaden för de två broarna exklusive väganslutningar och entréplatser är bedömd till cirka 75 miljoner kronor, där järnvägsbron står för cirka 50 miljoner kronor.


Preliminär tidplan för projektet

Underlag från tävling till vägplan: oktober 2020
Färdigställande av vägplan: vintern 2020/2021
Förfrågningsunderlag för totalentreprenad: 2022/2023
Byggande av vägbro: 2025
Byggande av järnvägsbro: 2026


Bakgrund

Över Österdalälven, strax norr om Oxberg i Mora kommun, fanns mellan år 1900 till 2017 en av Sveriges mycket få kombinerade väg- och järnvägsbroar med gemensam bana. På grund av brons omfattande skador togs 2015 ett beslut att demontera den. En tillfällig bro finns på plats och ska ersättas med två separata broar: en järnvägsbro och en vägbro. Järnvägsbron kommer att bli ett landmärke som bland annat exponeras för omvärlden vid Vasaloppsarrangemangen.

För mer information samt bilder på de fyra tävlingsförslagen: se länk

Kontakter

Johan Folkesson, chefsarkitekt, Trafikverket, 010-125 75 13
Anmälan: Georg Krüger, georg.kruger@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Plats för ceremonin
Plats för ceremonin
Ladda ned bild

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum