Pressinbjudan till Infratoppmöte med Skåne i fokus

Välkommen till Infratoppmöte i Hässleholm. Datum: 12 januari 2018, kl. 08:30-15:30 Plats: Kulturhuset, Blå salongen, Hässleholm

PROGRAM

08.30 Välkomstfika. Pär Palmgren, kommunstyrelsens ordförande Hässleholms Kommun
09.00 Inledning - Tomas Eneroth, infrastrukturminister (S)
09.30 Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier
10.15 Nationella planen samt konkurrensfrågor - Lena Erixon, gd Trafikverket
10.45 Hur ska vi klara av att bygga allt och hur konkurrerar vi? Svante Hagman, Jessica Löfström, Lena Erixon samt Johan Lindholm. Kort anförande av var och en följt av en debatt
12.00 Lunch
12.45 Christina Mattison, regionråd i Blekinge och ordförande i Regionsamverkan Sydsverige – sydsvenska handslaget
13.30 Erfarenheter av Sverigeförhandlingen - hur ska vi gå vidare? Catharina Håkansson-Boman, f.d. Sverigeförhandlare
14.15 Infra i Södra Sverige – vilka projekt ligger i Trafikverkets genomförandeplan 2018-2023?
Lennart Andersson, regiondirektör Trafikverket Region Syd
14.40 Hur går vi vidare? Lånefinansiering för att Sydsveriges prioriteringar ska klaras? Paneldebatt med bland andra Lars Redtzer, Sveriges Byggindustrier
15.00 Avslut och tack. Sveriges Byggindustrier och Hässleholms Kommun

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.