Pressinbjudan till invigning av forsknings- och innovationsprogrammet Avancerad Digitalisering

Välkommen till invigningen av Avancerad Digitalisering, som är en unik kraftsamling inom forskning och innovation där målet är att satsa minst 1 miljard kronor per år under 10 års tid i ett partnerskap mellan industrin och staten. Målet är att skapa framtidens digitala lösningar som stärker konkurrenskraften samt möjliggör och snabbar på den gröna omställningen.
Collage. Foto på Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Under invigningen deltar näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson samt representanter för övriga nyckelaktörer i programmet. Initiativtagare till Avancerad Digitalisering är ABB, Ericsson, Saab, Teknikföretagen och Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

I samband med presskonferensen ges media möjlighet att ställa frågor till samtliga medverkande.

Datum: 2022-05-11

Tid: kl. 13.00-14.00

Plats: Ericssons Imagine Studio i Kista (Grönlandsgatan 8)

Medverkande

Näringsminister - Karl-Petter Thorwaldsson

Darja Isaksson, Generaldirektör Vinnova

Erik Ekudden - CTO för Ericsson

Ulf Hellström - Chef för ABB Motion i Sverige

Christian Hedelin - Strategidirektör för Saab

Klas Wåhlberg - VD för Teknikföretagen

Cecilia Sjöberg - Direktör för industriell Utveckling på Vinnova

Om Avancerad Digitalisering

Forsknings- och innovationsprogrammet Avancerad Digitalisering ska ge svensk industri en ledarroll inom framtidens digitala lösningar. Det handlar om lösningar som möjliggör och snabbar på den gröna omställningen samtidigt som konkurrenskraften och resiliensen stärks.

Programmet är långsiktigt med målet att omfatta satsningar till ett värde av minst 1 miljard kronor per år under 10 års tid. Hälften av detta är offentliga medel och hälften medfinansiering från industrin. Svensk industri är mitt uppe i en digital transformation som kommer att förändra affärsverksamheter och möjliggöra lösningar som behövs för en grön omställning. I detta inkluderas att stärka svensk konkurrenskraft, utveckla lösningar för effektivt resursutnyttjande och bidra till att klara Sveriges klimat- och hållbarhetsmål samt stärka samhällets resiliens.

Vänligen anmäl din medverkan vid presskonferensen till: patrik.sandgren@teknikforetagen.se