Pressinbjudan till Plan- och Byggdag med fokus Skåne Nordost

Välkommen till Plan- och Byggdag i Hässleholm. Datum: Torsdag 8 februari 2018, kl. 08:30- 12:15 Plats: Norra Station, Aulan, lokal Stockholm, ingång hus 10, Hässleholm

Program:

09.00  Välkomna och presentation av arrangörerna

09.10  Pär Palmgren, Kommunstyrelsens ordförande Hässleholms kommun

09.20  Mark- och Exploatering - de juridiska aspekterna. Pontus Gunnarsson, MAQS Advokatbyrå

10.00  Kaffe

10.15  Jesper Borgström, Region Skåne, Projektet "stationsnära läge 2.0"

10.35  Göran Cars, KTH, Erfarenheter från Kiruna stadsomvandling

Kort Paus

11.20  Panelsamtal och debatt under ledning av Malin Wildt-Persson

Stina Trimark, Regionchef Östra Skåne Brinova och Morgan Johanson, Projektutvecklare på C4 Hus AB , Lina Rosenstråhle, samhällsbyggnadschef i Östra Göinge Kommun, Gertrud Richter, planchef, Hässleholms   Kommun, Patrik Möller, mark- och exploateringschef, Kristianstad Kommun.

12.00  Avslut och framåtblick

12.15  Lunch

Kontakt:

Anders Fredriksson, lokalchef Sveriges Byggindustrier Kristianstad
070-223 83 25, anders.fredriksson@sverigesbyggindustrier.se

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.