Pressinbjudan till Plan- och Byggdag med fokus Skåne Nordost

Välkommen till Plan- och Byggdag i Hässleholm. Datum: Torsdag 8 februari 2018, kl. 08:30- 12:15 Plats: Norra Station, Aulan, lokal Stockholm, ingång hus 10, Hässleholm

Program:

09.00  Välkomna och presentation av arrangörerna

09.10  Pär Palmgren, Kommunstyrelsens ordförande Hässleholms kommun

09.20  Mark- och Exploatering - de juridiska aspekterna. Pontus Gunnarsson, MAQS Advokatbyrå

10.00  Kaffe

10.15  Jesper Borgström, Region Skåne, Projektet "stationsnära läge 2.0"

10.35  Göran Cars, KTH, Erfarenheter från Kiruna stadsomvandling

Kort Paus

11.20  Panelsamtal och debatt under ledning av Malin Wildt-Persson

Stina Trimark, Regionchef Östra Skåne Brinova och Morgan Johanson, Projektutvecklare på C4 Hus AB , Lina Rosenstråhle, samhällsbyggnadschef i Östra Göinge Kommun, Gertrud Richter, planchef, Hässleholms   Kommun, Patrik Möller, mark- och exploateringschef, Kristianstad Kommun.

12.00  Avslut och framåtblick

12.15  Lunch

Kontakt:

Anders Fredriksson, lokalchef Sveriges Byggindustrier Kristianstad
070-223 83 25, anders.fredriksson@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.