Pressinbjudan till Plan- och Byggdag med fokus Skåne Nordost

Välkommen till Plan- och Byggdag i Hässleholm. Datum: Torsdag 8 februari 2018, kl. 08:30- 12:15 Plats: Norra Station, Aulan, lokal Stockholm, ingång hus 10, Hässleholm

Program:

09.00  Välkomna och presentation av arrangörerna

09.10  Pär Palmgren, Kommunstyrelsens ordförande Hässleholms kommun

09.20  Mark- och Exploatering - de juridiska aspekterna. Pontus Gunnarsson, MAQS Advokatbyrå

10.00  Kaffe

10.15  Jesper Borgström, Region Skåne, Projektet "stationsnära läge 2.0"

10.35  Göran Cars, KTH, Erfarenheter från Kiruna stadsomvandling

Kort Paus

11.20  Panelsamtal och debatt under ledning av Malin Wildt-Persson

Stina Trimark, Regionchef Östra Skåne Brinova och Morgan Johanson, Projektutvecklare på C4 Hus AB , Lina Rosenstråhle, samhällsbyggnadschef i Östra Göinge Kommun, Gertrud Richter, planchef, Hässleholms   Kommun, Patrik Möller, mark- och exploateringschef, Kristianstad Kommun.

12.00  Avslut och framåtblick

12.15  Lunch

Kontakt:

Anders Fredriksson, lokalchef Sveriges Byggindustrier Kristianstad
070-223 83 25, anders.fredriksson@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.