Pressinbjudan till Plan- och Byggdag med fokus Skåne Nordost

Välkommen till Plan- och Byggdag i Hässleholm. Datum: Torsdag 8 februari 2018, kl. 08:30- 12:15 Plats: Norra Station, Aulan, lokal Stockholm, ingång hus 10, Hässleholm

Program:

09.00  Välkomna och presentation av arrangörerna

09.10  Pär Palmgren, Kommunstyrelsens ordförande Hässleholms kommun

09.20  Mark- och Exploatering - de juridiska aspekterna. Pontus Gunnarsson, MAQS Advokatbyrå

10.00  Kaffe

10.15  Jesper Borgström, Region Skåne, Projektet "stationsnära läge 2.0"

10.35  Göran Cars, KTH, Erfarenheter från Kiruna stadsomvandling

Kort Paus

11.20  Panelsamtal och debatt under ledning av Malin Wildt-Persson

Stina Trimark, Regionchef Östra Skåne Brinova och Morgan Johanson, Projektutvecklare på C4 Hus AB , Lina Rosenstråhle, samhällsbyggnadschef i Östra Göinge Kommun, Gertrud Richter, planchef, Hässleholms   Kommun, Patrik Möller, mark- och exploateringschef, Kristianstad Kommun.

12.00  Avslut och framåtblick

12.15  Lunch

Kontakt:

Anders Fredriksson, lokalchef Sveriges Byggindustrier Kristianstad
070-223 83 25, anders.fredriksson@sverigesbyggindustrier.se

Regeringens lagförslag om entreprenörsansvar hotar svensk företagsamhet och nyföretagande13.2.2018 08:47Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier är starkt kritiska till regeringen Löfvens planerade lagförslag om entreprenörsansvar som förväntas presenteras på en pressträff idag, tisdag 13 februari. – Seriösa byggföretag ska inte betala för oseriösa aktörers dåliga beteende. Det är ett ekonomiskt hot mot främst små- och medelstora företag som riskerar slås ut på grund av osäkra förutsättningar. Lagförslaget hotar legitimiteten i den svenska modellen, samtidigt som den riskerar rubba ansvarsfördelningen och snedvrida konkurrensen, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd för branschorganisationen Sveriges Byggindustrier.

Elmsäter-Svärd: ”Bygg en säker väg till jobb”8.2.2018 11:27Pressmeddelande

Bygg- och anläggning är en säker väg till jobb. Det visar Arbetsförmedlingens senaste rapport om var jobben finns om fem år. Enligt prognosen råder stor efterfrågan på många yrkesgrupper inom bygg och anläggning. - Bygg ger en enorm möjlighet för unga och nyanlända att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Branschen har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt enbart till följd av åldersavgångar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.