Pressinbjudan till Plan- och Byggdag med fokus Skåne Nordost

Välkommen till Plan- och Byggdag i Hässleholm. Datum: Torsdag 8 februari 2018, kl. 08:30- 12:15 Plats: Norra Station, Aulan, lokal Stockholm, ingång hus 10, Hässleholm

Program:

09.00  Välkomna och presentation av arrangörerna

09.10  Pär Palmgren, Kommunstyrelsens ordförande Hässleholms kommun

09.20  Mark- och Exploatering - de juridiska aspekterna. Pontus Gunnarsson, MAQS Advokatbyrå

10.00  Kaffe

10.15  Jesper Borgström, Region Skåne, Projektet "stationsnära läge 2.0"

10.35  Göran Cars, KTH, Erfarenheter från Kiruna stadsomvandling

Kort Paus

11.20  Panelsamtal och debatt under ledning av Malin Wildt-Persson

Stina Trimark, Regionchef Östra Skåne Brinova och Morgan Johanson, Projektutvecklare på C4 Hus AB , Lina Rosenstråhle, samhällsbyggnadschef i Östra Göinge Kommun, Gertrud Richter, planchef, Hässleholms   Kommun, Patrik Möller, mark- och exploateringschef, Kristianstad Kommun.

12.00  Avslut och framåtblick

12.15  Lunch

Kontakt:

Anders Fredriksson, lokalchef Sveriges Byggindustrier Kristianstad
070-223 83 25, anders.fredriksson@sverigesbyggindustrier.se

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.