Pressinbjudan till seminariet Trafikens Brottsoffer 26/11

Välkommen till en seminariedag om trafikens brottsoffer. Den som drabbas ett brott begånget i trafiken, till exempel skadas av en rattfyllerist, är ett brottsoffer. Bakom varje svårt skadad eller dödad av rattfylleri finns ett stort antal människor som drabbas. Seminariet diskuterar frågan ur ett politiskt, juridiskt och mänskligt perspektiv.

Seminariet Trafikens Brottsoffer 26/11, Hilton Stockholm Slussen

Välkommen till en seminariedag om trafikens brottsoffer. Den som drabbas ett brott begånget i trafiken, till exempel skadas av en rattfyllerist, är ett brottsoffer. Bakom varje svårt skadad eller dödad av rattfylleri finns ett stort antal människor som drabbas. Seminariet diskuterar frågan om hur vi tar hand om dessa brottsoffer och hur vi kan förbättra deras tillvaro. Det här är en dag för att öka kunskapen kring de trafikbrottsdrabbades situation.

Vi tar upp målsägandebiträdes och advokats roll efter trafikbrott som lett till död eller kroppsskada, brottsskadeersättning, stöd efter krasch genom lokal samverkan, brottsofferjourernas roll med mera.

• Hur arbetar olika aktörer med denna brottsoffergrupp?
  • Vilka vägar finns till en djupare lokal samverkan mellan berörda aktörer efter trafikbrott?
  • Vad säger lagen?

Seminariets målgrupper:

• Polis
  • Rättsväsende
  • Räddningstjänst
  • Sjukvård
  • Socialtjänst
  • Lokala brottsofferjourer
  • Försäkringsbolag
  • Politiker
  • Sjukhuskyrkan
  • och alla andra som kommer i kontakt med trafikens brottsoffer.

Arrangörer: MADD, MHF och NBV med stöd från Brottsofferfonden och SAFF, Stiftelsen Ansvar För Framtiden.

Vi ses på Hilton Stockholm Slussen den 26 november.

För pressackreditering, anmäl till Micke Valier, micke.valier@mhf.se

09.00 – Registrering, fika

10.00 – Inledning – Mats Sjöö, ordförande för MADD och Lars Olov Sjöström, t.f. VD för MHF

10.10 – Inledningstal – Andreas Carlson, riksdagsledamot (KD), vice ordf. i justitieutskottet

10.30 – ”Så drabbades jag”– en rattfylleridrabbad berättar

11.00 – Rattfylleribrott och vållandebrott i trafiken - lagstiftning och rättspraxis, Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjouren

11.45 – Målsägandebiträdets och advokatens roll – Advokat Daniel Svensson

12.30 – Lunch

13.30 – När katastrofen drabbar arbetsplatsen – Tord Andersson, Borlänge

13.50 – Brottsofferjourens roll i närsamhället – Fredrik Mellqvist, Brottsofferjouren

14.10 – Lokalt krisstöd – Ann-Kristin Lundmark

14.30 – Fika

15.00 – MADD Sweden - en organisation för rattfylleridrabbade – Mats Sjöö och Lars Olov Sjöström

15.20 – Avslutande samtal - sammanfattning av dagen

16.00 – SLUT

För pressackreditering, anmäl till Micke Valier, micke.valier@mhf.se

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Tydliga regler och säkra vägar28.10.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Idag är det bilens dag. Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.