Pressinbjudan till seminarium: Decemberbarn och socialförsäkringen

Är barn födda i december i mer behov av stöd från socialförsäkringen jämfört med barn födda i januari? Får skolomogna barn en diagnos istället för rätt stöd i skolan? Har när på året barn är födda betydelse för hur väl de lyckas i skolan och arbetslivet?

Välkommen till Försäkringskassans seminarium den 18 maj kl 08:30 – 10:00 där vi presenterar och diskuterar resultateten i socialförsäkringsrapporten ”Barns relativa ålder och funktionsnedsättning – betydelsen av att vara född i slutet av året för vårdbidrag, aktivitetsersättning och assistansersättning”.

Delta på plats
Dag: Onsdagen den 18 maj 2016.
Tid: 08.30-10.00. Frukost serveras från 08.00.
Plats: Försäkringskassans huvudkontor, LM Ericssons väg 30, Stockholm. Ingång via huvudentrén.
Anmälan: Ring presstjänsten 010-116 98 88 eller maila susan.ottosen@forsakringskassan.se

Se seminariet live på webben
Om du inte har möjlighet att delta på plats går det bra att följa seminariet live via vår webbsändning. Sändningen ska fungera i samtliga webbläsare. Om du får tekniska problem, innan eller under sändningen, stäng och starta om din webbläsare och prova igen. Alternativt testa att byta webbläsare, om du har den möjligheten. Stöd för sändning i vissa versioner av Android på surfplattor och mobiler kan variera.
Följ sändningen live här (öppnas i nytt fönster)

Medverkande
Malin Gren Landell
, regeringens särskilda utredare av skolfrånvaro och leg. psykolog, BUP-kliniken Linköping.
Greger Bååth, generaldirektör, Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Per-Arne Andersson, direktör, Avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, Sveriges kommuner och landsting.
Ann-Kristin Sandberg, förbundsordförande, Riksförbundet Attention.
Ann-Marie Begler, generaldirektör, Försäkringskassan.
Hans Goine, försäkringsanalytiker och rapportförfattare, Försäkringskassan.
Pelle Thörnberg, moderator.

Frågor
Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på 010-116 98 88

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning. Vi är en av Sveriges största myndigheter och ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen. Vi fattar cirka 20 miljoner beslut om bidrag och ersättningar och betalar ut drygt 200 miljarder kronor per år till barn och familjer, personer som lever med funktionsnedsättning, sjuka, nyanlända och arbetssökande. Genom vår expertis och forskning bidrar vi till ny kunskap inom socialförsäkringen. Vi är drygt 14 000 medarbetare.