​Pressinbjudan till seminarium om ny rapport: Etta eller nolla - hur går det egentligen med digitaliseringen av Sverige?

Datum: 11 maj 2017

Tid: 12:30 - 14:00

Plats: GT30, Grev Turegatan 30, Stockholm

Nima Sanandaji, teknologiedoktor, samhällsdebattör och analytiker, presenterar ”Etta eller nolla? En rapport om digitaliseringen av Sverige”.

Därefter följer ett samtal om: Valet mellan etta eller nolla, vad gör vi nu?

Deltagare: Peter Eriksson, digitaliseringsminister, David Mothander, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen, Anna Wikland Sverigechef Google och Karin Schreil Jonsson Vd Fujitsu Sverige samtalar om vad som nu måste till för att komma vidare med digitaliseringen av Sverige.

Om rapporten ”Etta eller nolla?”
Rapporten är skriven på uppdrag av IT&Telekomföretagen och belyser de samhällsvinster digitaliseringen möjliggör, hur Sveriges ledning i internationell jämförelse krymper, och vad som nu behöver göras för att möjligheterna ska kunna realiseras. Rapporten kommer att finnas tillgänglig på itot.se den 11 maj.

Välkommen - anmäl gärna om du vill närvara till sofia.yngwe@almega.se

IT&Telekomföretagen – en motor för digitaliseringen av Sverige. IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och
telekomsektorn.
Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom.Vi är närmare 1200 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.