Pressinbjudan till Vänsterdagarna i Göteborg

Välkommen att bevaka Vänsterpartiets Vänsterdagar 2021. Evenemanget går av stapeln på Svenska mässan i Göteborg, helgen den 13-14 november.

Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar invigningstalar under lördagen. Invigningen är mellan klockan 10 och 10.25.

Utöver hundratals medlemmar, företrädare och folkvalda från Vänsterpartiet kommer även flera gäster att delta under helgen. Bland dessa märks gäster som Li Andersson, partiledare för Vänsterförbundet i Finland samt Marie Linder, ordförande för Hyresgästföreningen och Tommy Wreeth, ordförande för Transport.

Programmet finns här:

Formulär för ackreditering finns här:

För mer information, kontakta:

Vänsterpartiets presstjänst:
070-620 00 64 (obs ej sms)

Nooshi Dadgostar kräver väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna16.11.2021 15:57:38 CET | Pressmeddelande

Sverige behöver en stabil regering. Vi behöver inte fler regeringskriser. Väljarna ska veta vem som styr landet och vem som har inflytande över politiken. Därför ser vi det som viktigt att komma överens om spelreglerna för samarbete framåt. Det framförde Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar på en pressträff under tisdagseftermiddagen. - Vi har konstruktiva diskussioner med Magdalena Andersson. Vår inställning är att vi vill komma fram till en överenskommelse som bland annat ska innehålla väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna, säger Nooshi Dadgostar. 40 procent av kvinnorna och tolv procent av männen hade en allmän pension under 10 553 kronor i månaden före skatt. 300 000 pensionärer räknas som fattiga. Den arbetsgrupp som gjorde en överenskommelse om pensionerna avsåg inte ens själva att nivåerna för de sämst ställda pensionärerna skulle bli så låga som de nu är. Pensionsarbetsgruppen är ett sätt för S och M att hålla pensionerna nere, och deras uppgörelse