Pressinbjudan till Vänsterpartiets EU-valvaka

Välkommen att bevaka Vänsterpartiets stora nationella EU-valvaka söndag den 26 maj 2019.

Vi håller till på Södra teatern och följer tv-sändningarna under kvällen.

Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiets toppkandidat Malin Björk kommer att finnas tillgängliga för kommentarer och intervjuer under kvällen. Liksom Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler och övriga partiledningen.

Vi bjuder på goda wraps, så långt de räcker. Det kommer inte att vara möjligt att köpa annan mat på plats.

Tid: Söndag den 26 maj kl 19-24.

Plats: Södra Teatern, Mosebacke Torg 1-3, Stockholm

För ackreditering, anmäl dig/er via länken:

Åsa Mattsson
Vänsterpartiets kommunikationsavdelning

Jessica Nordh
pressekreterare till Jonas Sjöstedt

Vänsterpartiets presstjänst:

Marie Antman
Kommunikationschef Vänsterpartiet
marie.antman@riksdagen.se

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år